Julkaistu 5.9.2018

Parkkihaukka auttaa autoilijaa ja reittipalvelu esittelee uusia vaihtoehtoja Nuuksioon

Nuuksion kansallispuiston kävijöillä on nyt käytössä kaksi palvelua, jotka auttavat pysäköintipulmissa ja reittisuunnittelussa. Nuuksion kansallispuiston Haukkalammen ja Kattilan pysäköintialueille on asennettu Parkkihaukka-kamerat. Nuuksioon.fi-reittipalvelu esittelee uusia vaihtoehtoja retkeilyyn ja julkisilla liikkumiseen.

– Alkusyksy on suosittua aikaa Nuuksiossa ja on hienoa, että kansallispuistoon retkeä suunnittelevalle on nyt tarjolla kaksi apuvälinettä. Palvelut auttavat sekä autoilijaa että julkisilla liikkuvaa, sanoo erikoissuunnittelija Liisa Neuvonen Metsähallituksesta.

Ystävällinen Parkkihaukka ottaa pysäköintialueilta kamerakuvaa, joka näkyy verkko-osoitteessa https://parkkihaukka.fi. Autoilija voi tarkistaa kamerasta miten parkkipaikalla on tilaa. Kyseessä ei ole pysäköinninvalvonta eikä ketään sakoteta.

Teknologian tutkimuskeskus VTT on toteuttanut Parkkihaukka-palvelun, johon kuuluu itsenäinen, aurinkoenergialla ja mobiiliyhteyksillä toimiva kamerajärjestelmä. Pilotoinnin aikana lokakuun loppuun asti seurataan kamerajärjestelmän toimivuutta ja tarpeellisuutta.

Nuuksioon.fi kertoo, miten pääset kotiovelta Nuuksioon ja takaisin

Nuuksioon.fi-palvelussa voi suunnitella entistä helpommin kansallispuistossa vierailun. Reittivaihtoehtoja on tarjolla esimerkiksi marjastajalle, pikapistäytyjälle tai vaeltajalle. Palveluun on yhdistetty tiedot HSL:n julkisen liikenteen aikatauluista. Kävijä löytää uusia reittiyhdistelmiä, joissa julkisilla liikkuminen mahdollistaa myös muut kuin perinteiset rengasreitit. Esimerkiksi retken voi aloittaa Oittaan tai Högbackan suunnalta ja päättää Haltiaan.

Palvelu toimii mobiilissa ja verkkoselaimella. Palvelun on kehittänyt Tietotemput-yritys.

Sukkulabussi Haltia–Haukkalampi-välillä kesäkuussa

Julkisilla kansallispuistoon liikuttaessa yhtenä haasteena on, että lähimmältä bussipysäkiltä on suositulle Haukkalammelle vielä noin kaksi kilometriä matkaa. Kesäkuussa testattiin Suomen luontokeskus Haltian ja Haukkalammen välillä kulkevaa sukkulabussia. Sukkulabussikokeilun toteuttaneen Natura Vivan toimitusjohtaja Ilkka Lariolan mukaan bussilla matkustaneet olivat suurimmaksi osaksi kansainvälisiä matkailijoita. Sukkulabussikokeilun tulokset analysoidaan ja sen perusteella tehdään päätös kokeilun mahdollisesta jatkosta kesälle tai syksylle 2019.

Molemmat palvelut syntyivät Perille asti -hankkeessa

Perille asti -hanke kokosi keväällä 2018 Nuuksion alueen toimijat sekä älyliikennetoimijat yhteen miettimään alueen saavutettavuuden haasteita ja niihin ratkaisuita. Hanketta koordinoi Espoo Marketing ja keskeinen yhteistyökumppani on Metsähallitus. Hanke saa rahoituksensa Espoon kaupungilta sekä Euroopan aluekehitysrahastosta osana 6Aika-strategiaa vuosina 2017–2019.

Erikoissuunnittelija Liisa Neuvonen, Metsähallitus, liisa.neuvonen(at)metsa.fi, puh. 040 809 9469
Projektipäällikkö Karoliina Korpela, Espoo Marketing Oy, karoliina.korpela(at)espoo.fi , puh.043 827 327
Tutkija Tuomo.K.Kinnunen, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, tuomo.k.kinnunen(at)vtt.fi, puh. 040 568 4507
Toimitusjohtaja Teemu Joensuu, Tietotemput Oy, teemu.joensuu(at)tietotemput.fi, puh. 050 373 9997