Julkaistu 3.2.2023

Pallastunturi saa uuden luontokeskuksen – hallitukselta rahoitusta 1,6 miljoonaa euroa

Metsähallituksen Luontopalvelut on saanut rahoitusta Pallastunturin luontokeskuksen rakentamiseen 1,6 miljoonaa euroa hallituksen lisätalousarviossa. Tavoitteena on rakentaa uusi kompakti luontokeskus ja purkaa vanha.

Alun perin Metsähallituksen piti remontoida Pallastunturin vanha luontokeskus viime vuoden aikana. Remontin suunnittelussa kuitenkin selvisi, että rakennuksen sisäilmaongelmat ovat niin mittavat, ettei suunniteltua remonttia ollut järkevä toteuttaa.

– On hieno asia, että luontokeskustoiminta Pallastunturilla jatkuu, toiminnalla on jo kulttuurihistoriallistakin arvoa. Kiitos nyt saadun rahoituksen, puramme vanhan luontokeskuksen ja aloitamme uuden, vanhaa rakennusta pienemmän ja uusia toimintakonsepteja sisältävän luontokeskuksen suunnittelun välittömästi. Suunnittelussa otamme huomioon jo aiemmin tehdyt valmistelut, virkistyskäyttöpäällikkö Pekka Sulkava sanoo.

Uuden luontokeskuksen tarkka valmistumisaika selviää suunnittelun yhteydessä.

Fakta: Pallastunturin luontokeskuksella on pitkä historia

• Vuonna 1977 rakennettu Pallastunturin luontokeskus oli yksi Suomen ja Pohjoismaiden vanhimmista luontokeskuksista. Luontokeskus sijaitsee Muoniossa käyntimääriltään Suomen suosituimmassa Pallas–Yllästunturin kansallispuistossa. Viime vuonna kansallispuistossa oli 594 300 käyntiä.
  • Pallastunturin luontokeskus on opastanut ja palvellut mm. Suomen suosituimpiin ja vanhimpiin kuuluvan Hetta–Pallas-vaellusreitin retkeilijöitä. Asiakasneuvojat antavat luontokeskuksissa retkeilyneuvontaa, ja luontokeskuksissa olevat näyttelyt esittelevät paikallista luontoa ja kulttuuria.
  • Tällä hetkellä asiakaspalvelua Pallastunturilla saa puhelimitse. Lähimmät auki olevat luontokeskukset ovat Tunturi-Lapin luontokeskus ja Yllästunturin luontokeskus Kellokas.
  • Pallastunturin luontokeskuksessa oli vuonna 2021 vajaa 60 000 käyntiä. Luontokeskus oli vuonna 2021 Lapin kolmanneksi suosituin: enemmän käyntejä oli ainoastaan Pyhä–Luoston kansallispuiston luontokeskuksessa Naavassa ja Pallas-Yllästunturin kansallispuiston luontokeskus Kellokkaassa.

Median yhteydenotot:

Virkistyskäyttöpäällikkö Pekka Sulkava, Metsähallitus, Luontopalvelut. p. 020 6397 958, pekka.sulkava@metsa.fi