Julkaistu 28.1.2019

Paimenviikkojen suosio jatkoi kasvuaan myös vuonna 2019

Metsähallituksen paimenviikkojen kohteisiin haettiin tänä vuonna yhteensä 11 609 kertaa, kun vuonna 2018 vastaava luku oli 8 483. Keskitetyssä haussa oli jaossa yhteensä 174 paimenviikkoa 14 eri kohteessa.

Eniten hakijoita kiinnostivat Lapin ja Kolin kohteet, kun taas uuteen Perämeren kohteeseen, johon ilmoitettiin säävaraus, hakijoita oli vähiten. Paimenviikot arvotaan kiinnostuneiden kesken ja hakijoille ilmoitetaan tuloksista helmikuun aikana.

Tuhannen hakijan rajapyykit rikottiin neljässä kohteessa

Lapin ja Kolin paimenkohteet kiinnostivat hakijoita eniten: Utsjoen Välimaan saamelaistila (1052 hakijaa), Lemmenjoen kansallispuiston Kaapin Jounin tila (1018 hakijaa), Kolin kansallispuiston Lakkalan tila (1090 hakijaa) ja Kolin kansallispuiston Seppälän tila (1028 hakijaa).

Muihin kohteisiin löytyi myös paljon halukkaita: Neitvuoren Hiidenmaan tila (873 hakijaa), Koloveden kansallispuiston Huhtiniemen talo (852 hakijaa), Etelä-Kuusamon Närängän erämaatila (808 hakijaa), Pyhä-Häkin kansallispuisto (798 hakijaa), Isojärven kansallispuiston Luutsaaren vuokratupa (768 hakijaa), Elimyssalon Levävaaran metsänvartijan talo (746 hakijaa), Oulujärven Ärjänsaari (715 hakijaa), Syötteen kansallispuiston Rytivaaran kruununmetsätorppa (696 hakijaa), Evon retkeilyalueen Mustalahden torppa (672 hakijaa) ja Perämeren kansallispuiston Paimentupa, säävaraus (493 hakijaa).

Paimenet arvotaan hakijoiden joukosta ja hakijoille ilmoitetaan arvonnan tuloksesta helmikuun 2019 loppuun mennessä.

Lappi kiinnostaa hakijoita edelleen

Kesäisen paimenviikon viettäminen Lapin erämaisissa tunnelmissa, historiallisilla kohteilla kiinnostaa monia. Perinteisesti talvimatkailuun profiloituneen Lapin kesäaikainen lumo yöttömine öineen ja kauniine tunturiluontoineen on monen mielestä houkutteleva vaihtoehto kesän elämyslomalle. Myös viime vuoden haussa kolmannes hakijoista haki mukaan Lapin kohteisiin. Tänä vuonna kansallismaisemastaan tuttu Koli kauniine retkeily- ja vaellusreitteineen on ollut erityisesti suosittu paimenten keskuudessa. Lisäksi tänä vuonna haussa oli mukana kaksi uutta saarikohdetta: Oulujärven Ärjänsaari sekä Perämeren kansallispuiston Pensaskari.

Paimenet pääsevät elämyslomalle ja luonto saa arvokasta hoitoa

Paimenviikkojen tärkein tarkoitus on arvokkaiden perinnebiotooppien hoito ja monimuotoisuuden ylläpito, sillä lampaat ja lehmät ovat parhaita suojelualueiden perinnemaisemien hoitajia. Laiduntajat pitävät perinnemaisemat avoimina ja turvaavat niillä esiintyvien lajien elinympäristöjä.

Paimenviikkojen konseptissa paimen vuokraa tilan viikoksi itselleen. Bonuksena tulevat eläimet, joista vastuu säilyy Metsähallituksen Luontopalveluilla. Jokainen paimen ohjeistetaan viikon alussa eläinten hyvinvoinnin seuraamiseen ja paimenella on mahdollisuus pyytää apua paimentehtävässään yhteyshenkilöltä. Viikoista saadut tulot käytetään kyseisen kohteen ja sitä ympäröivän luonnonsuojelualueen hoitoon.

Lisätietoja paimenviikoista sekä arvonnasta:

Palvelupäällikkö Joel Heino, vapaaehtoistoiminnan koordinaattori, Metsähallituksen Luontopalvelut
Puh. 040 621 0673; sähköposti: joel.heino(at)metsa.fi