Julkaistu 20.6.2022

Paimenlomalaiset osallistuvat arvokkaaseen luonnonhoitotyöhön Pyhä-Häkin kansallispuistossa

Metsähallituksen Luontopalvelut järjestää suosittuja Paimenviikkoja ympäri Suomen 15 eri kohteessa. Yksi näistä on Pyhä-Häkin kansallispuiston Poika-ahon vanha kruununmetsätorppa. Paimenet lomailevat kauniissa maisemissa lähellä kansallispuiston retkeilyreittejä ja hoivaavat laiduntavia lampaita. Paimenlomalaiset osallistuvat arvokkaaseen luonnonsuojelutyöhön ja nauttivat samalla luonnon hyvinvointia edistävistä vaikutuksista.

Mirja Olli ja Maaria Vanhatalo lomailivat viikon Poika-ahon vanhassa torpassa hoitaen laiduntavia lampaita lomallaan. Äiti ja tytär olivat ensimmäistä kertaa paimenlomalla.

– Osallistuimme arvontaan toiveena voittaa syntymäpäivälahja pyöreitä vuosia täyttävälle äidille, ja voitimmekin, iloitsee Maaria.

– Lomalla parasta ovat lampaat, luonnon rauha ja lähellä olevat retkeilyreitit. Olemme retkeilleet joka päivä jossakin. Lampaiden hoito ei vie kovin paljoa aikaa. Tarkistamme lampaiden kunnon, ja laskemme ne päivittäin. Lampaat tykkäävät rapsuttelusta ja kävelevät perässä. Tarkistamme myös, että aita on ehjä ja lampailla on puhdasta juomavettä. Aika kuluu nopeasti päivän askareiden parissa. Lähtisimme mielellään uudestaankin paimenlomalle, täällä pääsee irti arjen kiireistä, summaavat Mirja ja Maaria paimenlomansa tunnelmia.

Kaksi ihmistä istuu maalaamattoman hirsirakennuksen oven edessä puuportailla kumisaappaat jalassa ja aurinkolasit sekä lakki päässä.
Pyhä-Häkin kansallispuiston Poika-ahon tilan lammaspaimenet 2022. Kuva:Katja Granskog.

Lampaiden laidun on uhanalaista perinneympäristöä. Lampaat pitävät kurissa nopeakasvuisia ruohoja ja heiniä, jolloin muillekin niittykasveille jää tilaa kasvaa. Ilman laidunten hoitoa moni kaunis ja harvinainen laji jäisi kilpailussa jalkoihin. Esimerkiksi kissankello, hopeasiipi ja okraseppä hyötyvät laidunnuksesta.

Paimenviikkojen eläimet saavat laiduntaa laitumella kesän ajan ja palaavat syksyllä takaisin omistajiensa luokse. Metsähallituksen Luontopalvelujen henkilökunta perehdyttää uudet paimenet. Paimenviikot ovat maksullisia ja niihin sisältyy majoitus. Saadut tulot käytetään perinneympäristökohteiden ylläpitoon ja luonnonhoitoon. Paimenviikot ovat hyvä mahdollisuus osallistua luonnon monimuotoisuuden edistämiseen. Luonnossa liikkuminen ja luonnosta nauttiminen yhdistettynä merkitykselliseen vapaaehtoistyöhön on elämys, joka houkuttelee yhä useampia.

Paimenviikot (luontoon.fi)
Pyhä-Häkin kansallispuisto (luontoon.fi9