Julkaistu 4.4.2023

Ota pääsiäisen retkillä huomioon lumi- ja jääturvallisuus

Kevättalveen liittyvät turvallisuusasiat on tärkeä ottaa huomioon, kun suuntaa pääsiäisenä retkelle kansallispuistoon tai muuhun luontokohteeseen. Turvallisinta on aina liikkua merkityillä reiteillä tai hiihtokeskuksien rinnealueilla. Retkelle kannattaa ottaa mukaan kaveri, kartta, vaihtovaatteita sekä riittävästi ruokaa ja juomaa. Hankikannon tilanne voi muuttua nopeasti päivän aikana.

– Kevättalvi on ihanaa aikaa retkeillä luonnossa. Hieno kokemus voi kuitenkin muuttua vakavaksi onnettomuudeksi, jos turvallisuusasiat jäävät huomioimatta retkeä suunniteltaessa, viestintäpäällikkö Tiina Hakkarainen Metsähallituksen Luontopalveluista sanoo.

Lumivyöryt ovat Suomessa melko harvinaisia, mutta Pohjois-Suomen tuntureilla niitä tapahtuu joka talvi. Lumivyöryyn joutunut on vaarassa loukkaantua eteen tuleviin esteisiin, kuten lumen hautaamiin koloihin, sekä vaarassa hautautua lumen alle. Lumivyörymaastot välttää parhaiten, kun kulkee merkityillä reiteillä tai hiihtokeskuksen rinnealueella.

Kaikkien reittien ulkopuolelle lähtevien on syytä käydä lumiturvallisuuskurssi ja huolehtia riittävästä osaamisesta. Talviretkeily on haasteellista ja vaatii erityistaitoja. Myös lumivyöryennusteita kannattaa seurata ahkerasti.

Lumi ei pelkästään vyöry vaan peittää alleen kuoppia, koloja ja puroja, joihin saattaa juuttua tai pudota. Paksusta lumikerroksesta on fyysisesti raskasta nousta ylös, ja paksu upottava lumipeite myös hidastaa etenemistä.

Puhtaille hangille lumikengillä tai eräsuksilla suuntaaville parasta retkiaikaa ovat aamu ja aamupäivä, sillä hankikanto on parhaimmillaan yöpakkasten jälkeen aamulla. Hangen kuori yleensä pehmenee päivän mittaan. Myös suunnistaminen on talvella vaikeampaa, sillä maastonmuotoja on haastavaa havaita lumikinosten alta.

Jäänaskalit ovat jäällä liikkujan perusturvallisuusvaruste

Naskaleita tarvitsevat niin pilkkijät, hiihtäjät kuin retkiluistelijatkin. Naskalit pidetään helposti saatavilla, esimerkiksi kaulassa roikkumassa. Jään pettäessä naskalit isketään jään reunaan ja niiden avulla kavutaan hyisestä vedestä kantavalle jäälle. Kevättalven jäillä jääpiikki tai -sauva on hyvä lisävaruste. Sen avulla voi kokeilla jään kestävyyttä ja myös hädän tullen auttaa itsensä tai toisen ylös avannosta.

Vaarallisia paikkoja ovat joet, järvien kapeikot, jokien ja purojen suistot sekä äkkijyrkästi veteen putoavien rantapenkereiden vierustat, järvessä olevien lähteiden kohdat, vedenalaisten karien ympäristö ja virtaavat paikat. Halkeaman kohdalla jään kantavuus heikkenee. Myös kaislikot tekevät jäästä seulan ja samalla hauraan.

Ennakoi ja vältä riskejä

Suunnittele retken reitti aina etukäteen. Arvioi, mitä riskejä suunniteltuun retkeen liittyy. Missä tilanteissa ja millaisia tapaturmia tai onnettomuuksia retkellä voi sattua. Miten suuri on vaaran todennäköisyys ja millaiset seuraukset siitä voi olla. Mitä pitää tehdä vaarojen poistamiseksi tai onnettomuuksien ennalta ehkäisemiseksi. Miten toimia, jos kaikesta huolimatta joutuu vaaratilanteeseen tai onnettomuuteen.

Viestintäpäällikkö Tiina Hakkarainen, Metsähallitus, Luontopalvelut:  puh. 040 767 3038, tiina.hakkarainen@metsa.fi

Lumivyöryt (luontoon.fi)
Jäihin putoaminen (luontoon.fi)