Julkaistu 24.8.2022

Nelikymppisiään juhlii tänä vuonna 11 kansallispuistoa

Suomessa on 41 kansallispuistoa, joista peräti 11 juhlii 40-vuotissyntymäpäiviään nyt vuonna 2022. Juhlavuottaan viettävät Helvetinjärven, Hiidenportin, Isojärven, Itäisen Suomenlahden, Kauhanevan–Pohjankankaan, Lauhanvuoren, Patvinsuon, Riisitunturin, Salamajärven, Seitsemisen ja Tiilikkajärven kansallispuistot.

Vuonna 1982 perustettuja uusia kansallispuistoja alettiin suunnitella jo 1970-luvulla, jolloin kansallispuistojen verkoston katsottiin olevan puutteellinen sekä alueellisesti että luontotyyppiensä puolesta. Merkittävä askel uusien kansallispuistojen perustamisessa oli, että niille piti tehdä ensimmäistä kertaa hoito- ja käyttösuunnitelma ohjaamaan kansallispuiston tulevaisuutta.

Suomalaiset rakastavat kansallispuistojaan

Kansallispuistot ovat suuria, yli 1000 hehtaarin luonnonsuojelualueita, jotka ovat samalla kaikille avoimia nähtävyyksiä. Kansallispuistot perustetaan lailla valtion alueille. Niiden tarkoituksena on turvata luonnon monimuotoisuus sekä antaa ihmisille mahdollisuus rentoutua luonnossa.

– Kansallispuistoihin tehtiin viime vuonna yhteensä yli neljä miljoonaa käyntiä. Kansallispuistot ja muut valtion suojelualueet liikuttavat suomalaisia. Niillä patikoidaan, pyöräillään, melotaan ja hiihdetään. Vuonna 2021 suojelualueilla liikuttiin lihasvoimin yhteensä 43,6 miljoonaa kilometriä, mikä vastaa 1 087:ää kierrosta maapallon ympäri, luontopalvelujohtaja Henrik Jansson Metsähallituksesta kertoo.

Metsähallituksen Luontopalvelut tekee yhteistyötä noin 1 200:n,  kestävään luontomatkailuun sitoutuneen yrityksen kanssa. Yritykset mm. opastavat kansallispuistojen asiakkaita sekä tarjoavat majoitus- ja ruokailupalveluja. Kansallispuistojen kävijöiden rahankäytön vaikutus lähialueille oli 310 milj. euroa vuonna 2021 ja työllistävä vaikutus yli 2 450 henkilötyövuotta.

Tule mukaan nelikymppisten puistojen juhlahumuun

Itäisen Suomenlahden kansallispuisto juhlii torstaina 25.8. Merikeskus Vellamossa Kotkassa. Iltapäivällä alkava juhla tuo esille kansallispuistoa pinnan alta ja päältä. Juhlaa varten valmistunut multimediaesitys Saariston soutaja sitoo yhteen tarinat, maisemat ja musiikin. Juhla päättyy kahvitilaisuuteen, jossa saa suun makeaksi metsäsienipiiraalla ja mustaherukka-valkosuklaahyytelökakulla.

Suomen luonnon päivänä 27.8. nelikymppisiään juhlivat Seitsemisen ja Hiidenportin kansallispuistot. Seitsemisen kansallispuistossa merkkipäivää vietetään koko perheen juhlassa Koveron perinnetilalla ja Hiidenportilla kuullaan a cappella -yhtye Club for Fiven esiintyminen.

Kaksi ihmistä kulkee hymyillen metsäpolulla rinkat selässä, vieressä syvä rotko, jossa vettä.
Retkellä Hiidenportin kansallispuistossa. Kuva: Harri Tarvainen

Tiilikkajärven ja Riisitunturin kansallispuistot juhlivat lauantaina 3.9. Tiilikan tilaisuus alkaa kello 11 Sammakkotammin pysäköintialueelta kahvitarjoilulla, jonka jälkeen voi lähteä opastetuille retkille. Tykkylumipuistaan tunnettu Riisitunturin kansallispuisto juhlii nelikymppisiään samana päivänä. Tapahtuma järjestetään kello 11–16. Päivän aikana yleisöllä on mahdollisuus osallistua metsäkirkkoon, metsäjoogaan, opastettuun valokuvausretkeen ja koko perheelle suunnattuun luontokokemuspolkuun.

Viestintäpäällikkö Tiina Hakkarainen, Metsähalllitus, Luontopalvelut: puh. 0206 39 5938