Julkaistu 19.2.2021

Miksi käpyjen keräystä ei jatketa Pohjois-Suomessa kevättalvella?

Käpyjen kerääjiltä tuli kyselyjä Metsähallituksen ilmoituksesta, ettei Pohjois-Suomen syksyllä alkanutta männyn käpyjen keräystä jatketa nyt kevättalvella. Kevättalvihan on usein ollut parasta käpykeräysaikaa. Syynä päätökseen on siementen liian alhainen itävyys.

Viime syksyn 570 000 litran käpysaalis oli hieno saavutus, ja innokkaita kerääjiä oli paljon. Suuri kiitos keräykseen osallistuneille! Olisikin ollut mieluisaa jatkaa keräystä. Valitettavasti pohjoissuomalaisten mäntyjen siemenet eivät ole kestäneet luonnossa talven pakkasia riittävän hyvin keräyksen jatkamiseksi kevättalvella.

Kävyt liian kosteita

Huonoja ennusmerkkejä saatiin jo viime vuoden puolella. Joulukuun näytteissä käpyjen sisäinen kosteus oli korkea, noin 40-50 %, kun se pitäisi olla alle 30 %. Se tarkoitti, että myös siemenet käpyjen sisällä olivat kosteita, minkä altistaa ne pakkasvaurioille. Kostean siemenen sisällä oleva alkio, vararavintosolukko ja siemenkuori voivat vaurioitua jäätyessään. Siemen ei ole sen jälkeen enää itämiskelpoinen.

Syksyn käpyjen itämiskelpoisuus oli aivan toista luokkaa

Ennen viime syksyn käpykeräyksen aloittamista ja keräyksen aikana tutkittujen siemennäytteiden itävyyksien keskiarvo oli enimmillään 88 %. Tammikuussa kerättyjen näytteiden itävyyden keskiarvo oli enää 47 %.

Itävyydellä on suuri taloudellinen merkitys. Viime syksynä kerättyjä käpyjä tarvitaan noin 200 litraa yhtä männynsiemenkiloa kohden. Jos itävyys puolittuu, tarvitaan yhtä käyttökelpoista siemenkiloa kohden kaksinkertainen määrä käpyjä, jolloin myös kustannukset olisivat kaksinkertaiset. Lisäksi siementen käsittely vaatisi enemmän työtä, kun pitäisi erotella kuolleet siemenet elävistä. Se tietenkin nostaisi kustannuksia entisestään. Lopputuloksena siemenkilon hinta nousisi liian korkeaksi.

Aiemmat keräykset ovat osoittaneet, että hyvää käpyvuotta seuraa usein toinen hyvä vuosi. Toivotaan, että niin on myös nyt ja pääsemme ensi syksynä jatkamaan keräystä. Tarkkaillemme käpysatoa tiiviisti.

Käpykeräyksestä saatavia siemeniä käytetään pääasiassa kylväen tehtävässä metsien uudistamisessa. Pohjois-Suomen männyn siemenhuollon varmuusvaraston ylläpito on yksi Metsähallitukselle vastuutetuista tehtävistä.

Lisätietoja

Metsähallitus, Luontopalvelut erikoissuunnittelija Ilkka Vaara, puhelin 0407319280