Julkaistu 4.8.2020

Metsähallitus yllätti Lapin seniorit metsäisellä lyhytelokuvalla

Juhannusaattona ensiesityksensä saanut Metsähallitus Metsätalous Oy:n tuottama lyhytelokuva Elämäni metsä tarjosi Lapin senioreille matkan menneiden aikojen metsätöihin Lapissa sekä katsauksen nykyaikaiseen metsänhoitoon. Tarkoituksena oli poikkeuksellisen kevään jälkeen tarjota senioreille metsäinen piristys.

Elämäni metsä kiteyttää metsän merkityksen ja sen, mitä metsä on monille lappilaisille antanut: luontoelämyksiä, retkiä hillasuolle, kodin rakennusaineet ja lämmön – kenties työn ja toimeentulonkin.

Lyhytelokuva toimitettiin kaikkiin Lapin alueen hoivakoteihin. Itsenäisesti asuvat seniorit saivat filmin katsottavakseen tiedekeskus Pilkkeen infosta. Elämäni metsä sai myönteisen vastaanoton ja sen avulla onnistuttiin ilahduttamaan useaa lappilaista senioria.

Lyhytelokuva kuvattiin toukokuussa Rovaniemen Norvajärvellä. Kertojana on 46-vuotisen työuransa jälkeen toukokuussa eläkkeelle jäänyt, Pellossa metsänhoitoesimiehenä toiminut Risto Kuusijärvi. Filmi sisältää myös vanhoja metsätalousaiheisia arkistomateriaaleja, jotka saatiin käyttöön Suomen Metsämuseo Luston Metsätehon kokoelmasta. Lyhytelokuvan tuotannosta vastasi rovaniemeläinen Flatlight Creative House.

Filmi on katsottavissa Metsähallituksen Youtube-kanavalla: https://youtu.be/Qml4C5nEMMg