Julkaistu 3.6.2021

Metsähallitus työllistää yli 400 kesä- ja kausityöntekijää

Metsähallitus työllistää kesän aikana eri puolella maata yli 400 kesä- ja kausityöntekijää. He työskentelevät muun muassa luontokartoituksissa, metsänviljelytöissä, asiakaspalvelutehtävissä, retkeilykohteiden huolto- ja kunnostustöissä sekä kausivalvojina ja kalastonhoitotehtävissä.

–    Olemme iloisia, että pystymme tänäkin kesänä tarjoamaan työ- ja harjoittelupaikan sadoille nuorille ja kausityöntekijöille. Kesä- ja kausityöntekijöitä työskentelee hyvin vaihtelevissa työtehtävissä luontokeskusten asiakaspalvelusta erilaisiin luontokartoituksiin ja metsänviljelytöistä kausivalvontaa, kertoo Metsähallituksen henkilöstöjohtaja Terhi Vires.

Kesä- ja kausitöihin on palkattu koululaisia ja opiskelijoita, alan harjoittelijoita sekä jo alalta valmistuneita työntekijöitä. Metsähallitus tarjoaa harjoittelupaikan muun muassa yli 30 metsäalan opiskelijalle sekä metsänviljelytöitä noin 150 nuorelle.

–    Suurin osa metsänviljelytöistä sijoittuu Lappiin ja Kainuuseen alueille, missä muita kesätyöpaikkoja on tarjolla vähemmän.  Metsänviljelytyöt ovatkin näillä alueilla monelle koululaiselle ensimmäinen kesätyö. Kesätöissä oppii yleisiä työelämätaitoja ja ne voivat innostaa hakeutumaan myös alan opintoihin, toteaa Metsähallitus Metsätalous Oy:n hallintopäällikkö Jarmo Leskinen.

Kesän aikana tehdään myös runsaasti erilaisia laji- ja luontotyyppikartoituksia sekä kunnostetaan ja huolletaan retkikohteita. Näissä tehtävissä työskentelee kymmeniä kesä- ja kausityöntekijöitä eri puolilla maata. Nuoria työllistyy myös luontokeskusten ja muiden palvelupisteiden asiakaspalvelu- ja viestintätehtäviin. Metsähallitus palkkaa myös 10 kausivalvojaa erävalvontatehtäviin sekä muutamia kausityöntekijöitä ja harjoittelijoita kalastonhoitotöihin.

–    Kesä- ja kausityöntekijöiden työtehtävät vaihtelevat, mutta pyrimme antamaan kaikille perehdytyksen kautta kuvan Metsähallituksen tehtävistä ja toimintatavoista. Tarvitsemme myös tulevaisuudessa osaavia ja motivoituneita työntekijöitä. Kesätyöntekijät ovat meille tärkeitä ja heidän kauttaan kuulemme myös nuorten toiveita ja näkemyksiä, Vires painottaa.

Kesä- ja kausityöntekijöiden työjaksojen pituudet vaihtelevat muutamasta viikosta useisiin kuukausiin. Osa kausityöntekijöistä on aloittanut työt jo huhtikuussa. Metsänviljelytöihin palkatut koululaiset aloittavat työnsä koulujen loputtua viikolla 23.

Henkilöstöjohtaja Terhi Vires, Metsähallitus, puh. 0206 39 4019
Hallintopäällikkö Jarmo Leskinen, Metsähallitus Metsätalous Oy, puh. 0206 39 4412