Julkaistu 30.4.2021

Metsähallitus tehnyt useita tutkintapyyntöjä poliisille luvattomasta maastoliikenteestä

Mönkijöiden yleistyessä yleistyy myös niiden luvaton käyttö maastossa. Metsähallitus on tehnyt kevään aikana jo useita tutkintapyyntöjä poliisille luvattomasta maastoliikenteestä. Erityisen vakavaa on luvaton maastoliikenne luonnonsuojeluun varatuilla alueilla. Viimeisimmät tapaukset ovat paljastuneet Haukiputaan Häyrysenniemessä ja Siikajoen rantaniityillä.

Metsähallitus korostaa, että maastossa näkyvät ajoneuvon jäljet eivät ole automaattisesti lupa ajaa samaa reittiä, jota muutkin ovat ajaneet. Luvattomasta maastoliikenteestä aiheutuneet vauriot saattavat olla vakavia ja niiden korjaaminen tulee aina aiheuttajan maksettavaksi sakkorangaistuksen lisäksi.

Maastoliikennelain mukaan moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajaminen teiden ulkopuolella vaatii aina maanomistajan tai haltijan luvan.

Luonnonsuojelupäällikkö Marko Sievänen, Metsähallituksen Luontopalvelut, marko.sievanen@metsa.fi; p. 040 187 8991