Julkaistu 17.6.2022

Metsähallitus suosittelee Guivin reitin välttämistä Kevon luonnonpuistossa

Metsähallituksen Luontopalvelut parantaa ja uudistaa Kevon retkeilyrakenteita kesän 2022 aikana. Tärkeimpänä kohteena on Guivin kämpän työmaa, joka poistaa työmaan ajaksi käytöstä yhden taukopaikan kokonaan. Guivin lisäksi useilla taukopaikoilla parannetaan käymälöitä ja liitereitä sekä muita taukopaikkarakenteita. Kohteet valmistuvat kesän 2022 aikana, viimeisenä Guivin kämppä syksyllä.

Metsähallituksen Luontopalvelut suosittelee vahvasti, että Kevon luonnonpuiston Guivin reittiä ei käytetä kesän 2022 aikana. Asiakasturvallisuus halutaan varmistaa, koska rakennustyömaa on käynnissä ja työmaa-alueella liikkuminen ei ole sallittua. Rakennustyömaa-alue on laaja ja sen sisälle jää mm. aiemmin telttailuun käytetty alue. Juhannuksen jälkeen käynnistyy myös käymälän rakentaminen.

Vanhan Guivin tuvan ja taukopaikan palvelut eivät ole käytössä. tällä hetkellä siellä ei ole käymälää, eikä telttailu ole mahdollista. Vanha Guivin tupa on rakentajien käytössä.

– Kyllähän tämä retkeilijöihin tietysti vaikuttaa hetkellisesti, mutta palvelut tulevat paranemaan huomattavasti. Ja täytyy kiittää retkeilijöitä etukäteen jo siitä, että he huomioivat tämän käynnissä olevan rakennustyömaan eivätkä vaaranna omaa turvallisuuttaan, kertoo Metsähallituksen rakennusmestari Lauri Mäenpää.

Guivin reitin välttäminen on aiheellista turvallisuuden, mutta myös retkeilymukavuuden vuoksi. Leiriytyminen Kevon luonnonpuistossa on sallittua vain taukopaikkojen yhteydessä. Kun Guivin taukopaikka ei ole käytössä tulee lyhimmilläänkin matkaa taukopaikkojen välille 22 km (Fiellu–Akukammi).

Metsähallitus suosittelee käyttämään paikallisia palveluja ja kysymään autonsiirto- tai kuljetuspalvelua kanjonireitin päästä toiseen.

Retkeilypalvelujen tason nosto useammassa kohteessa

Guivin kämpän lisäksi Akukammilla, Njaugoaivilla, Fiellulla ja Suohppasajassa parannetaan palvelurakenteita. Käymälät, liiterit sekä taukopaikkarakenteet uusitaan tulisijoja myöten. Nämä taukopaikat ovat käytössä retkeilijöillä läpi kesän.

Rakennusmestari, Lauri Mäenpää, Metsähallitus, Pohjois-Lapin puistoalue, p. 040 614 6106, lauri.maenpaa@metsa.fi