Julkaistu 23.3.2020

Metsähallitus sulkee tupia ja kotia Lapin matkailukeskusten läheisyydessä

Metsähallituksen Luontopalvelut lukitsee Lapin matkailukeskusten lähialueilla retkeilijöiden päivätupia, taukokotia sekä päiväkäytöstä ruuhkautuneita autiotupia koronaviruksen leviämisen hidastamiseksi.

Suljettavat tuvat ja kodat sijaitsevat kansallispuistoissa ja muilla Metsähallituksen hoitamilla retkeilykohteilla esimerkiksi Saariselän, Kiilopään, Pyhätunturin, Luoston, Pallaksen, Oloksen, Hetan, Kilpisjärven ja Ylläksen lähialueilla.

Rakennukset lukitaan ja oville viedään niiden käyttökiellosta ilmoitus. Ilmoituksia laitetaan myös reittien lähtöpisteisiin ja muille keskeisille paikoille. Tieto suljetuista paikoista päivitetään mahdollisimman pian myös Metsähallituksen Luontoon.fi-verkkopalveluun kohteiden sivuille.

Retkeilijöiden tulee nyt ehdottomasti välttää kaikenlaisia vilkkaita taukopaikkoja, mutta ei myöskään tule lähteä retkeilemään kauas maastoon. Luonnossakin pitää noudattaa viranomaisten antamia hygieniaohjeita: aina on pidettävä riittävä turvaväli kanssaretkeilijöihin ja käsihygieniasta on pidettävä hyvä huoli. Minkäänlaisilla taukopaikoilla ei tule oleskella liian lähelle toisia. Myös retkikohteiden käymälöissä on muistettava hyvä hygienia.

Kaikkien tulee seurata Suomen hallituksen antamia matkustusohjeita- ja määräyksiä ja toimia niiden mukaan.

Metsähallituksen Luontopalvelujen koronavirukseen liittyvä ajantasainen ohjeistus on koottu sivulle www.luontoon.fi/koronavirusohjeet.

Sivua päivitetään, kun ohjeistus tarkentuu tautitilanteen ja viranomaisohjeistuksen myötä.