Julkaistu 15.3.2020

Metsähallitus pyytää: Välttäkää suosituimpia ulkoilupaikkoja – lähtekää silti luontoon

Pääkaupunkiseudun suositut luontokohteet kuten esimerkiksi Nuuksion Haukkalampi ja Kirkkonummen Meikon alue ruuhkaantuivat eilen pahoin. Tämä on ymmärrettävää, koska koronaviruksen takia tapahtumia ja harrastuksia on peruttu, ja ihmiset lähtevät luontoon. Luontoilu on turvallinen tapa huolehtia terveydestään, mutta senkin osalta kannattaa välttää ihmisjoukkoja.

Metsähallitus toivoo, että ihmiset suosivat luontoliikunnassa lähimetsiään, joihin ei tarvitse lähteä autolla, tai valitsevat vähemmän suosittuja kohteita. Myös tartuntariski vähenee, kun ulkoilee tai retkeilee sivummassa suosituimmista kohteista. Kodissa ja muissa taukopaikoissa voi olla kymmeniä ihmisiä lähekkäin.
Luontoon.fi-verkkopalvelusta voi etsiä sopivia luontokohteita. Uudellamaalla voi myös tutustua myös Uudenmaan virkistysalue ry:n kohteisiin sivustolta uuvi.fi.

Suomen luontokeskus Haltia Nuuksiossa on suljettu tänään 15.3. henkilöstövajeen takia. Ravintola Haltia sen sijaan on auki. Tarkemmat tiedot löytyvät sivuilta www.haltia.com ja www.luontoon.fi/haltia. Muut luontokeskukset ovat toistaiseksi auki, mutta yleisötilaisuudet ja ryhmäopastukset on peruttu. Metsähallitus seuraa tilannetta ja tekee tarvittaessa uusia päätöksiä viranomaisohjeistuksen perusteella.

Ajantasaiset tiedot: www.luontoon.fi/koronavirusohjeet

Metsähallitus Luontopalvelut, viestintäpäällikkö Päivi Rosqvist, 0400 425 666