Julkaistu 14.5.2021

Metsähallitus parantaa Kuhmon retkeilypalveluita useissa kohteissa

Kuhmon monen suositun retkeilykohteen puitteet paranevat tänä kesänä. Harakkasaareen rakennetaan uusi taukopaikka ja Lentuankosken polku remontoidaan, lisäksi rakennustöitä tehdään muun muassa Elimyssalossa ja Sinisellä polulla.

Harakkasaari Kuhmon taajaman tuntumassa liitettiin viime vuonna osaksi Ystävyyden puistoa. Tänä kesänä Metsähallituksen Luontopalvelut rakentaa uuden tulentekopaikan saaren suosituimman hiekkarannan läheisyyteen. Samalla saaren vanha käymälä ja tulipuusuoja siirretään uudelle taukopaikalle. Työt alkavat kesäkuun alussa ja ne valmistuvat arviolta heinäkuun puoliväliin mennessä.

Toinen odotettu uudistus on Lentuankoskelle vievän esteettömän polun remontti. Väylävirasto uusi kosken kivimöljän päällä sijaitsevat sillat ja pitkokset viime kesänä ja tänä kesänä Metsähallituksen Luontopalvelut kunnostaa koskelle johtavan polun. Polkuremontti tehdään loppukesästä heinäkuun lopulta alkaen. Kuhmon Kamarimusiikin aikana koskea pääsee siis ihastelemaan.

Elimyssalon Levävaarassa keskitytään tänä kesänä perinnetilan päärakennuksen remontointiin. Viime vuosina Levävaarassa on laiduntanut lampaita perinnemaisen hoidossa, mutta tulevana kesänä pihapiirissä häärii lähinnä työmiehiä, sillä päärakennukseen tehdään iso ikkunaremontti ja pienempiä kunnostustöitä.

Iso-Palosen-Maariansärkkien alueella Papinsalmen sillalla tehdään siltaremontti. Urakka tehdään kesän aikana.

Maastoportaat Särkkäjärvelle

Uudistuksia tehdään myös muissa kohteissa. Sinisen polun varteen Särkkäjärvelle rakennetaan maastoportaat, jotka helpottavat jyrkän harjun kapuamista.

Suosittu Renkan nuotiopaikka puolestaan on saanut hiljattain kasvojenkohotuksen. Paikalle rakennettiin toukokuun alussa pihakivigrilli, lisäksi pöydät ja penkit uusittiin. Samalla rakenteet siirrettiin kuivempaan paikkaan paremman vesistönäkymän äärelle.

Kesän aikana uusitaan muitakin taukopaikkoja, kun Änätin takkatuvalla ja Kalastonkosken laavulla tehdään kattoremontti.

Rakennus- ja korjaustyöt rahoitetaan lisärahoituksilla, joita ympäristöministeriö ja maa- ja metsätalousministeriö ovat myöntäneet Metsähallituksen Luontopalveluille vuosille 2019–2021. Lisärahoituksen avulla kurotaan umpeen retkeilykohteiden korjausvelkaa.

Leena Jartti, kenttäpäällikkö, Metsähallituksen Luontopalvelut, leena.jartti@metsa.fi, 040 634 1653