Julkaistu 5.3.2018

Metsähallitus on avannut alueen umpihankikelkkailuun Kuhmossa

Umpihankikelkailualueen reuna oikealla Kuva: Jussi Moilanen

Kelkkailun harrastajat voivat Metsähallituksen uraluvan hankittuaan ajaa vapaasti noin 2500 hehtaarin rajatulla alueella valtion metsässä Kuhmon itärajalla Koukkula – Kuikka alueella.

”Haluamme käyttää talouskäytössä olevia monikäyttömetsiä tukemaan myös paikallista matkailuelinkeinoa”, painottaa Metsähallitus Metsätalous Oy:n aluejohtaja Arto Tolonen.

Alue liittyy itärajan kelkkaurastoon ja se on saavutettavissa kelkalla tai kelkan voi tuoda autokyydillä tietä pitkin kelkkailualueen reunaan. Paikka on syrjässä, joten siitä ei aiheudu melu- ja muita haittoja paikallisasutukselle. Maasto on monipuolinen: löytyy tasaista, mutta myös jyrkkiä rinteitä.

Metsähallituksen tiimiesimies Jussi Moilanen kertoo, että ajoalue on selkeä, koska se on metsätiestön rajaama. Alueen rajanaapurina olevat yksityismaat ja luonnonsuojelualueen rajat on nauhoitettu, suojelualueilla ja yksityismailla ei saa ajaa.

”Koska olemme metsätalousalueella, on ajaminen kielletty alle kolmen metrin taimikoissa”, Jussi Moilanen valistaa.Aluetta ei hoideta eikä ylläpidetä, mistä johtuen alueella liikuttaessa tulee noudattaa erityistä huolellisuutta ja varovaisuutta. Alueen käyttö ja ajaminen alueella tapahtuvat käyttäjän omalla vastuulla.

”Hienoa, että saimme tällaisen alueen Kuhmoon. Ulkopaikkakuntalaisten yhteydenottojen perusteella voisin uskoa, että vapaan kelkkailun harrastajien kelkkareissut Ruotsiin voivat vaihtua Kuhmoon”, Harri Halonen Kuhmon kelkkateam ry:stä iloitsee.

Metsähallitus vapauttaa kelkkailua kokeiluluonteisesti. Päätös alueen käytöstä vapaaseen kelkkailuun tulevina talvina tehdään tämän talven kokemusten perusteella.

Kartta umpihankikelkkailualueesta

Metsähallitus Metsätalous Oy, tiimiesimies Jussi Moilanen p. 040 586 3618