Julkaistu 7.2.2022

Metsähallitus Metsätalous Oy palkitsi Lapin parhaita korjuuyrittäjiään lähes 160 000 euron laatupalkkiolla

Metsähallitus on jo usean vuoden ajan kannustanut sopimusyrittäjiään hyvään työn jälkeen maksamalla laatupalkkioita. Viime vuoden hyvien työsuoritusten palkkiosumma nousee 530 000 euroon.

Metsähallituksella ei ole omia työkoneita, vaan kaikki urakointipalvelut hankitaan palveluina alan yrittäjiltä julkisten hankintakilpailujen kautta. Laatupalkkioita on maksettu yrittäjille ja urakoitsijoille, jotka toimivat puunkorjuussa ja kaivinkoneella tehtävässä maanmuokkauksessa.

”Palkitsemisen myötä haluamme kannustaa yrittäjiä parhaimpaan mahdolliseen työn laatuun. Tavoitteena on myös lisätä Metsähallituksen houkuttavuutta tarjouskilpailutuksissa”, Metsähallitus Metsätalous Oy:n asiakkuusjohtaja Heikki Kääriäinen kertoo.

Rahallisen palkkion suuruus vaihtelee 2-4 %:n välillä yrittäjän vuoden 2021 urakkamaksuista.

Laatupalkkio maksettiin kaikkiaan neljälle puunkorjuuyrittäjälle, keskimääräinen palkkio oli noin 40 000 euroa. Kaivinkonemuokkauksessa laatupalkkiota maksettiin kahdelle lappilaiselle yritykselle. Koko Suomen muokkausyrittäjien joukossa ykkössijan nappasi sodankyläläinen J. Kuukasjärvi Oy, joka on vuodesta toiseen ollut laatupalkkiolle yltäneiden yritysten joukossa.

Lapin alueella puunkorjuuyrittäjille maksetut palkkiot olivat yhteensä noin 160 000 euroa.
Suurimman laatupalkkion sai Metsä Väyrynen Oy, joka on saanut palkkion jo kolmantena vuotena peräkkäin. Metsä Väyrynen Oy:n omistaja Tuomo Väyrynen kertoo onnistumisen olevan hyvän henkilöstön ansiota:

”Kaiken avain on motivoitunut ja kaikkensa antava henkilöstö, ilman sitä tämä ei olisi mahdollista. Yhtä lailla menestyminen on heille ylpeyden aihe, kuin minullekin. Myös kaluston pitää olla ajanmukainen ja moderni, että yllämme kiristyviin laatuvaatimuksiin tarkkuuden ja toimintavarmuuden osalta.”

Laatupalkkio on osa Metsähallitus Metsätalous Oy:n urakointistrategiaa, jonka keskeisenä ajatuksena on hankkia laadukkaita palveluja kustannustehokkaasti.

Lisätietoja Lapin alueelta:

Metsähallitus Metsätalous Oy, hankintapäällikkö Juha Pyhäjärvi, p. 0400393781
Metsähallitus Metsätalous Oy, metsänhoitopäällikkö Olli Lipponen, p. 040 7384408