Julkaistu 25.11.2020

Metsähallitus kehittää Lapinsalmen sisääntuloa Repoveden kansallispuistossa

Repoveden kansallispuiston ja Aarnikotkan metsän suojelualueen pysäköintialue Lapinsalmella on käynyt riittämättömäksi. Metsähallitus on saanut valtion lisätalousarviossa määrärahan, jota käytetään pysäköintikapasiteetin nostoon ruuhkaisimmissa kohteissa. Lapinsalmen pysäköintialueen laajennuksesta on laadittu alustava suunnitelma. Tavoitteena on lisätä pysäköintipaikkoja, parantaa pysäköinnin ohjausta ja turvata joukkoliikenteen pääsy sekä pelastustien käyttö myös vilkkaimpina retkeilysesonkeina.

– Repoveden kansallispuistoon tehtiin 1.1. ja 31.7.2020 välisenä aikana yli 140 000 käyntiä. Kasvua oli edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 101 prosenttia. Lapinsalmen uusi silta on nyt ollut käytössä vuoden verran. Siltaa voi kävellä samanaikaisesti molempiin suuntiin, mikä poistaa vanhalla sillalla esiintyneet retkeilijäruuhkat. Kansallispuistojen käyntimäärät ovat olleet kasvussa jo pitkään. Lapinsalmen pysäköintialueen laajennuksella varaudutaan Repoveden kansallispuiston koko ajan nouseviin käyntimääriin, kertoo puistonjohtaja Matti Hovi Metsähallituksesta.

Metsähallituksella on valmius käynnistää pysäköintialueen laajennustöiden hankintaprosessi talven aikana. Työt käynnistyvät puuston hakkuilla. Suunnittelussa on hyödynnetty Ramboll Finland Oy:n laatimaa sisääntulopaikkojen konseptointia, mikä korostaa Lapinsalmen merkitystä Repoveden kansallispuiston merkittävimpänä sisääntuloväylänä, jonka kapasiteettia on nostettava.

Pysäköintiratkaisujen lisäksi Lapinsalmen sisääntuloa kehitetään siirtämällä opastuskatos uuteen paikkaan, jossa se tavoittaa kaikki puistoon tulijat. Sisääntuloa siistitään ja yleisilmettä yhtenäistetään. Tavoitteena on rakentaa yrittäjien vuokrakalustoa varten kanoottikatos. Lisäksi kahvilarakennuksesta on tarkoitus tehdä yhtenäiseen tyyliin sopiva. Lapinsalmen alueella on tehty jo aikaisemmin polkujen kestävöintiä.

– Metsähallituksen tavoitteena on kehittää kestävää luontomatkailua. Hyvät retkeilyrakenteet suojaavat kansallispuiston luontoa kulumiselta. Kehitämme palveluja ja ohjaamme käyttöä kysynnän ja kohteen luonteen mukaan. Kerromme kävijöille kohteen arvoista ja niiden suojelusta ja kannustamme retkeilijöitä toimimaan vastuullisesti ja noudattamaan retkietikettiä. Edistämme yhteistyötahojemme kanssa mahdollisuuksia matkustaa Repovedelle julkisin kulkuvälinein ja mahdollisimman vähäpäästöisesti, puistonjohtaja Matti Hovi korostaa.