Julkaistu 15.1.2024

Metsähallitus hakee yrittäjää Manamansalon leirintäalueelle Oulujärvelle

Oulujärvi on Kainuun oma meri, jonka upeat saaret ja hiekkarannat houkuttelevat veneilijöitä ja melojia. Oulujärven suurimmassa saaressa, Manamansalossa, sijaitsee myös suosittu leirintäalue, jolle Metsähallitus hakee nyt uutta yrittäjää. Leirintäalueen visiona on olla laadukas majoitus- ja aktiviteettikohde, jossa on palvelutarjontaa luontoseikkailijoille ja lapsiperheille.

– Tavoitteenamme on löytää vuokralainen, joka haluaa aktiivisesti kehittää Manamansalon leirintäalueen ja Oulujärven retkeilyalueen luontomatkailutoimintaa pitkällä aikavälillä. Vuokralaisella tulisi olla myös investointihalukkuutta ja -kykyä laittaa omaa rahaa kehittämiseen, Metsähallituksen kiinteistökauppa-asiantuntija Tarja Puurunen kertoo.

– Manamansalon leirintäalueen yrittäjän kanssa neuvotellaan sopimus, jolla yrittäjä saa liiketoimintansa käyttöön Metsähallitukselta kahvioravintolan, 19 mökkiä, yli 150 paikkaa caravan-alueella, 2 tilaussaunaa ja 3 huoltorakennusta, Puurunen selvittää.

Yrittäjää haetaan kaksivaiheisella menettelyllä seuraavalle 10 vuoden kaudelle. Sopimukseen sisältyy 5 vuoden optiokausi.

Leirintäalue rajoittuu Oulujärven retkeilyalueeseen, mutta ei sisälly siihen. Metsähallitus kehittää retkeilyalueita erityisesti luontomatkailun näkökulmasta. Oulujärvellä retkeilyalueen ja leirintäalueen vieressä sijaitsevan Teeriniemen alueen ranta-asemakaavaa ollaan muuttamassa ja laajentamassa. Kaava on valmistumassa alkuvuoden aikana. Sen jälkeen alueella olisi yli 20 000 kerrosneliötä rakennusoikeutta. Kaavassa on huomioitu myös palvelujen kehittämismahdollisuudet Oulujärven retkeilyalueen puolella.

– Tämä tarkoittaa sitä, että yrittäjillä on mahdollisuus investoida sellaisiin nykyaikaisiin palveluihin, joita asiakkaat kysyvät. Alueelle mahtuu myös useampia yrittäjiä. Tavoitteenamme on saada alueelle monipuolinen, ympärivuotinen majoitus- ja palvelutarjonta. Nyt haettavalla vuokralaisen tulee olla yhteistyökykyä ja yhteistyöhalukkuutta kehittää aluetta yhdessä muiden yrittäjien kanssa, Puurunen kertoo.

Manamansalon leirintäalue on talviajan suljettu. Leirintäalueen pitkäaikaiset yrittäjät siirtyivät kesäkauden 2023 päätyttyä muihin tehtäviin.

Hakuun liittyviin asiakirjoihin ja aikataulutukseen voi tutustua laatumaa.fi-sivustolla.  www.laatumaa.fi/manamansalo

Lisätiedot:

Kiinteistökauppa-asiantuntija Tarja Puurunen, Metsähallitus Kiinteistökehitys, 0400 322 060, tarja.puurunen@metsa.fi