Julkaistu 10.1.2018

Metsähallitus etsii uusia ratkaisuja metsureiden talviajan työllistymiseen

Metsähallitus on päättänyt perustaa metsureiden talviaikaista työllistymistä edistävän työryhmän vuoden 2018 keväällä. Tavoitteena on löytää uusia innovatiivisia ratkaisuja, joilla pyritään turvamaan metsureiden sydäntalven työllisyys.

Metsureiden talviajan työllistymismahdollisuuksia miettimään perustetaan työryhmä, johon kutsutaan edustajia Metsähallituksen eri yksiköistä ja vastuualueista. Ryhmään pyritään saamaan myös elinkeinoelämän ja TE-palvelujen edustusta.

– Työryhmän tavoitteena on löytää ratkaisuja, joita soveltaen Metsähallituksen ei tarvitsisi jatkossa enää turvautua metsureiden lomautuksiin, kiteyttää Metsähallituksen pääjohtaja Pentti Hyttinen.

Metsähallitus Metsätalous Oy päätti metsureiden lomautuksia koskevan yhteistoimintaneuvottelun tuloksena lomauttaa osan metsureista 27.12.2017- 25.3.2018 väliseksi ajaksi. Metsureille pyrittiin jo yhteistoimintaneuvottelujen aikana löytämään muita työmahdollisuuksia, eikä niitä löydetty riittävästi. Yhteistoimintaneuvottelujen piirissä oli kaikki yhtiön 276 metsuria. Lomautukset koskevat 187 metsuria, ja niillä haetaan noin miljoonan euron kustannussäästöjä.

– Haluamme olla vastuullinen työnantaja ja pyrimme vielä tulevia talvia ajatellen miettimään yhdessä uudenlaisia ratkaisuja. Kutsumme tähän työhön mukaan myös Metsähallituksen ulkopuolisia tahoja kuten elinkeinoelämän ja TE-palvelujen edustajia, kertoo Pentti Hyttinen.

Metsureiden talviajan työllistymismahdollisuuksia edistävä työryhmä kutsutaan koolle vuoden 2018 keväällä.

Pääjohtaja Pentti Hyttinen 040 5465227
Toimitusjohtaja, Metsähallitus Metsätalous Oy, Jussi Kumpula 0400 388614/Metsänhoitojohtaja Heikki Savolainen, 0400 234976