Julkaistu 7.5.2020

Metsähallituksen uusi Retkikompassi vie keskustelut kartalle

Metsähallituksen ja Zoneatlaksen tuottama sosiaalinen karttapalvelu Retkikompassi on julkaistu uudistettuna käyttöön Urho Kekkosen ja Nuuksion kansallispuistoissa. Retkikompassi lisää vuorovaikutusta retkeilijöiden ja Metsähallituksen välillä ja lisää osaltaan Metsähallituksen digitaalista ajantasaista asiakaspalvelua.
– Tuomalla palvelun saataville suosittuun Nuuksioon voimme tarjota isommalle yleisölle mahdollisuuden vaikuttaa Retkikompassin tulevaisuuden suuntaan. summaa kehityspäällikkö Jere Rauhala Metsähallituksesta.
Retkikompassi yhdistää avoimen keskustelun avulla Metsähallituksen, retkikohteilla liikkujat ja alueen yrittäjät. Palvelu on karttapohjainen vuorovaikutuskanava, jossa voi esimerkiksi keskustella, kysyä, ehdottaa tai antaa palautetta retkikohteesta. Retkikompassi on suunniteltu mobiilikäyttöön, joten kommentoimaan pääsee suoraan vaikka taukopaikalla istuen.
Retkikompassille toivotaan aktiivista koekäyttöä
Kokeilujaksolla kerätään tietoa siitä, millaista palvelua ja toiminnallisuuksia käyttäjät Retkikompassilta odottavat. Käyttäjäkokemus on tärkeää palvelun lopullisessa muotoilussa. Retkikompassi on ollut retkeilijöiden testikäytössä viime syksynä Evon ja Ruunaan retkeilyalueilla. Tältä kokeilujaksolta saatiin käyttäjiltä arvokasta palautetta, ja kompassia on jalostettu edelleen retkeilijöiden toivomaan suuntaan. Nyt Retkikompassia voi käyttää neljällä alueella: Evon ja Ruunaan retkeilyalueiden lisäksi Nuuksion ja Urho Kekkosen kansallispuistoissa.
– Retkikompassilla voimme kokeilla kevyesti uusia asioita ja saada nopeasti palautetta luonnossa liikkujilta, hehkuttaa kesäksi maastoon jalkautuva Metsähallituksen asiakasneuvoja Leena Leppälä.
Asiakaspalveluun ketteryyttä
Retkikompassi tehostaa ja parantaa osaltaan digitaalista asiakaspalvelua tilanteessa, jossa retkikohteiden kävijämäärät jatkavat vuosittain kasvuaan. Palvelun avulla Metsähallitus pystyy tiedottamaan tai varoittamaan nopeasti alueen yllättävistä tilanteista, esimerkkinä kevään koronatilanteen aiheuttamat poikkeukselliset retkeilyrakenteiden sulkemiset. Samoin alueen kävijät saavat huomionsa näkyviin kaikille avoimissa keskusteluissa ja postauksissa. Parhaimmillaan keskustelu- ja palautemahdollisuuksin pystytään parantamaan ja tehostamaan alueen asiakkaiden palvelua.
– Asiakaspalvelu digitaalisissa kanavissa korostuu jatkuvasti ja erityisesti nyt, kun fyysiset asiakaspalvelupisteet ovat pandemian takia suljettuna, erikoissuunnittelija Liisa Neuvonen toteaa.
Retkikompassia pääset käyttämään osoitteessa www.retkikompassi.fi. Kokeilujakso Ruunaalla, Evolla, Nuuksiossa ja Urho Kekkosen kansallispuistossa jatkuu loka-marraskuulle.
Lisätietoja
Joel Heino, erikoissuunnittelija, Metsähallitus, Nuuksion kansallispuisto, puh. 040 621 0673, joel.heino(at)metsa.fi
Leena Leppälä, asiakasneuvoja, Metsähallitus, Urho Kekkosen kansallispuisto, puh. 020 6397 055, leena.leppala(at)metsa.fi
Jere Rauhala, kehityspäällikkö, Metsähallitus, puh. 0400 825 983, jere.rauhala(at)metsa.fi
Teemu Joensuu, toimitusjohtaja, Zoneatlas Oy, puh. 050 373 9997, teemu.joensuu(at)zoneatlas.com