Julkaistu 28.4.2021

Metsähallituksen tupien varaaminen vuodelle 2022 aukeaa maanantaina 3.5. klo 13.00

Maanantaista 3.5.2021 klo 13.00 lähtien voi tehdä varauksia Metsähallituksen Luontopalvelujen ylläpitämiin varaus- ja vuokratupiin vuodelle 2022.  Varauksia voi tehdä Erälupien verkkokaupasta. Pieni osa tuvista on varattavissa alueen luontokeskuksesta tai yhteistyöyrittäjiemme kautta.

Metsähallituksen Luontopalvelut ylläpitää retkeilijöiden käyttöön noin 150 varaus- ja vuokratupaa kansallispuistoissa, muilla luonnonsuojelualueilla ja erämaa-alueilla. Tupien varaus vuodelle 2022 avautuu maanantaina 3.5. Klo 13.

Suurin osa tuvista on varattavissa Erälupien verkkokaupan kautta (verkkokauppa.eraluvat.fi) tai palvelunumerosta 020 692 424.

Muutamia tupia voi varata vain luontokeskusten kautta. Jotkin tuvat voi varata pelkästään kokonaisiksi viikoiksi, mutta valtaosan myös muiksi ajoiksi. Suosituimmilla tuvilla voi olla myös rajoituksia varauksen pituudelle, jotta mahdollisimman moni pääsee niistä nauttimaan.

Metsähallitus on päivittänyt tupien varausehtoja, joka tulee ottaa huomioon varausta suunniteltaessa 3.5.2021 alkaen. Uudet varausehdot päivitetään luontoon.fi -sivustolle.

Luontoon.fi-verkkopalvelussa tupakuvaukset ja varausohjeet

Varausta harkitsevan kannattaa käydä osoitteessa www.luontoon.fi/tuvat tutustumassa tupatarjontaan ja tarkistamassa varaukseen liittyvät tarkemmat tiedot.

Varaus- ja vuokratupien lisäksi retkeilijöille on tarjolla ilmaisia päivä- ja autiotupia. Päivätuvat on tarkoitettu retkeilijöiden päiväkäyttöön, ja vain poikkeustapauksessa niissä voi majoittua yöksi. Autiotuvat on tarkoitettu pääosin jalkaisin, hiihtäen tai muulla tavoin omin voimin liikkuvien yksityishenkilöiden tilapäiseen levähtämis- ja yöpymiskäyttöön.

Ohjeistus koronavirukseen liittyen

Metsähallituksen Luontopalvelujen koronavirukseen liittyvä ajantasainen ohjeistus on koottu osoitteeseen luontoon.fi/koronavirusohjeet.

Sivua päivitetään, kun ohjeistus tarkentuu tautitilanteen ja viranomaisohjeistuksen myötä.

Vuonna 2021 varaus-, vuokra- ja autiotuvat pidetään auki, mutta varaustupien kapasiteettia on aluekohtaisesti rajoitettu toistaiseksi. Metsähallitus suosittelee asiakkaille, että he tarkistavat ao. alueen tilanteen Luontoon.fi -verkkopalvelusta kohteen sivuilta ennen matkalle lähtöä. Metsähallitus myös suosittelee koronapandemian aikana ensisijaisesti oman majoitteen käyttöä. Tupavarauksen peruuttaminen on asiakkaan vastuulla. Varausten peruminen ja rahojen palauttaminen kokonaisuudessaan maksutta ennen eräpäivää on voimassa 31.12.2021 saakka. Metsähallitus pidättää oikeuden muutoksiin.

www.verkkokauppa.eraluvat.fi/fi/

www.luontoon.fi/tuvat