Julkaistu 3.12.2019

Metsähallituksen joulukuusilupa kännykällä Pohjois-Suomessa

Joulukuusen voi hakea valtion metsästä – kun on ensin hankkinut siihen luvan. Lapin ja Pohjanmaa-Kainuun alueilla on käytössä mobiililupapalvelu. Luvan voi ostaa myös Tiedekeskus Pilkkeestä Rovaniemeltä.

Lupa oikeuttaa hakemaan enintään kolme metriä pitkän joulukuusen valtion talouskäytön piirissä olevista monikäyttömetsistä. Enontekiön, Utsjoen ja Inarin kunnissa joulukuusiluvalla joulupuuksi saa hakea ainoastaan männyn. Joulupuu noudetaan tien varresta, korkeintaan parikymmenen metrin etäisyydeltä. Joulupuuta ei saa hakea suojelu- tai retkeilyalueilta.

Luvan ostajan on hyvä varmistaa alueen kuuluminen Metsähallituksen metsätalouskäytössä oleviin metsiin. Helpoiten asian voi tarkistaa menemällä verkko-osoitteeseen www.retkikartta.fi ja valitsemalla kartasta tason ”metsätalouden monikäyttömetsät”.

Mobiililuvan voi ostaa vuoden 2019 loppuun saakka soittamalla numeroon 0606 05 61145 (ei enää käytössä!). Mobiililuvan hinta 2019 on 5,09 euroa + matkapuhelinmaksu. Ennen soittoa on hyvä lukea ohjeet luvan hankkimiseen verkko-osoitteesta: www.metsa.fi/joulukuusilupa.

2020 vuonna luvan voi ostaa puhelimitse Eräluvat-kaupasta, numero on 020 69 2424 (avoinna arkisin klo 9-16).

Kaisa Mäkäräinen valitsemassa joulukuusta valtion monikäyttömetsästä

Metsähallituksen Kestävää tekoa -joulukalenterissa on tänään 3.12. tarina ampumahiihtäjä Kaisa Mäkäräisen joulukuusenhakureissusta. Kalenteria voi seurata Instagramissa ja Facebookissa osoitteessa www.instagram.com/metsahallitus_forststyrelsen/ ja https://www.facebook.com/metsahallitus.

Pohjanmaa-Kainuun alue:
Metsähallitus, tiedottaja Merja Väisänen, p. 0400 295 490