Julkaistu 6.2.2023

Metsähallituksen ja Esedun hevossavotta Pieksämäellä

Rautalampelainen puuyrittäjä Matti Pakarinen opasti metsäkoneenkuljettaja 1-kurssin oppilaita ja muita paikalle saapuneita hevosella ja reellä tehtävään puunkorjuun maailmaan Pieksämäellä. Pääroolin reen edessä työhevosena hoiti ansiokkaasti suomenhevonen Reston Vipa – tuttavallisemmin Vipa.

Etelä-Savon ammattiopisto Esedun oppilaat olivat toteuttaneet metsurityönä opetusmetsään 24 vuotta sitten istutetun visakoivikon harvennushakkuun, jossa visautumattomia koivuja poistettiin kasvatusalalta. Kaadetut puut oli kasattu palstalle, joskin paikoin kannot olivat jääneet hevoskorjuuta ajatellen hiukan pitkiksi. Niihin reki olisi voinut jäädä kiinni, mutta Matti Pakarisella oli sen varalle konstit. Opastukseen sisältyi muitakin hyödyllisiä neuvoja hevosen ja metsätyöntekijän voimien säästämiseksi. Esedun oppilaat lastasivat ja purkivat kuormat ja pääsipä joku ohjaksiinkin. Harvennuskohteen puut saatiin korjattua näppärästi perinteisellä kalustolla.

– Esedun kanssa olemme löytäneet uusia yhteistyön muotoja ja kohteita normaalin oppilaitosyhteistyön rinnalle muun muassa luonnonhoidon ennallistamiskohteista. Niitä suunnitellessa kehitimme ajatuksen myös hevossavotasta, kertoo Metsähallitus Metsätalous Oy:n metsäasiantuntija Arto Nygren.

Hevossavotta järjestettiin helmikuun alkupäivinä Metsähallitus Metsätalous Oy:n ja Etelä-Savon ammattiopisto Esedun yhteistyönä. Työkohde oli opetuskohteena monipuolinen: metsätyöhistoriaan liittyvään työtapaan tutustumisen lisäksi harvennettavalla kohteella kasvatetaan Suomen arvokkainta puuainesta: visakoivua. Visan kasvatusta esitteli Luonnonvarakeskuksen asiantuntija Esko Oksa, jonka mukaan visakoivun kasvatuskohteilla harvennus on parasta tehdä metsurihakkuuna. Hevonen rekineen ei myöskään vahingoita kasvatettavaa puustoa tai juuria ja mahtuu kapeammille urille kuin järeät metsäkoneet. Toki keveitä konevaihtoehtojakin löytyy. Vipa-ruunan isäntä Matti Pakarinen oli valmis lyömään vetoa, että hevonen voittaa mönkijän.

Hevossavotta Pieksämäellä
Työhevonen Vipa tauolla, Matti Pakarinen opastaa metsäkoneenkuljettajaopiskelijoita puunkorjuuseen hevosvoimalla. Kuva: Keijo Kallunki

Pieni hevossavotta sujui hyvin. Tauolla nautittiin hartsuna, savotan eväänä nokipannukahvit ja nuotiomakkaraa.

– Pyrimme siihen, että rahoitus ja hevoskorjuukohde löydetään seuraavallekin kurssille, toteaa Esedun opettaja Pasi Venäläinen toiveikkaasti.

Arto Nygren, metsäasiantuntija, Metsähallitus Metsätalous Oy, arto.nygren@metsa.fi, 0400 274 601
Pasi Venäläinen, opettaja, Esedu, pasi.venalainen@esedu.fi, 040 305 6652