Julkaistu 25.4.2024

MC Kalla Oy yrittäjäksi Oulujärven Manamansaloon

Metsähallitus on valinnut Oulujärven Manamansalossa sijaitsevan leirintäalueen uudeksi yrittäjäksi Oululaisen MC Kalla Oy:n. Minna ja Mika Kallan yritys on toiminut aiemmin rakennusalalla. MC Kalla Oy:n tarjous oli kokonaisuutena paras, kun huomioitiin arviointikriteerit ja jatkoneuvottelu. Arviointikriteereinä olivat vuokran määrä, liiketoimintakonsepti sekä kokemus matkailu- tai asiakaspalveluliiketoiminnasta.

Mies ja nainen asuntovaunun kanssa leirintäalueen päärakennuksen vieressä. Piha on vielä luminen,
Manamansalon leirintäalueen uudet yrittäjät Minna ja Mika Kalla. Kuva: Mika Kalla

– Lisäksi Minnalla ja Mikalla on pitkän linjan karavaanareina hyvä käsitys ja tuntemus caravan-asiakkaiden tarpeista ja alan trendeistä sekä ideoita, miten Manamansalon leirintäaluetta kannattaa kehittää, Metsähallituksen kiinteistökaupan asiantuntija Tarja Puurunen kertoo.

– Heidän ideansa ovat myös hyvin käytännönläheisiä ja realistisia toteuttaa, Puurunen jatkaa. – Rakennusalan ammattilaisia he osaavat tehdä pienet remontit ja ovat myös kiinnostuneita panostamaan rakennusten kuntoon, Puurunen kertoo.

– Erityisesti meitä ilahdutti Minnan ja Mikan tekemä taustatyö ja se, miten perusteellisesti he olivat selvittäneet, minkälaisia matkailupalveluita alueella jo on ja mitä puuttuu. He ovat myös sitoutuneet Manamansalon kehittämiseen, Puurunen selvittää.

– Manamansalossa on hyvät mahdollisuudet kehittää yritystoimintaa, sillä leirintäalueen vieressä sijaitsevan Teeriniemen asemakaavan vahvistuessa, alueella on yli 20 000 kerrosneliötä rakennusoikeutta, Puurunen kertoo. – Metsähallituksen yhtenä toiveena onkin, että alueelle syntyisi usean yrittäjän toimiva verkosto, joka toisi matkailijoille tarjolle monenlaisia palveluita.

Rakennuksilta matkailun pariin

– Olemme toimineet rakennusalalla jo pitkään ja katsoneet sen ahdinkoa. Siinä on syntynyt ajatus ja pitempiaikainen haave omasta matkailuyrityksestä tai leirintäalueesta. Nyt osui sopiva tilaisuus kohdalle, Minna Kalla kertoo toimialan vaihdosta.

– Olemme myös innokkaita karavaanareita ja olemme nähneet monia leirintäalueita asiakkaan näkökulmasta, Minna jatkaa.

– Ensimmäisenä Manamansaloon on saatava palveluita. Yritämme saada nopeasti ravintola- ja kahvilatoiminnan pystyyn ja tietysti myös lapset pitää ottaa huomioon. Tavoitteena on saada leikkitila kuntoon ja järjestää siellä jopa ohjattua toimintaa lapsille, Minna kertoo.

– Tulemme työllistämään paikallisia ihmisiä jonkin verran ja meille onkin jo tullut kyselyitä työpaikoista, Minna sanoo. – Myös paikalliset tuotteet ja raaka-aineet tulevat näkymään ravintolassamme.

– Muita suunnitelmia on pitkä lista ja niistä isoin muutos on varmaan se, että leirintäalue olisi avoinna myös ensi talvena.

– Avaamme 17.5. ja tulemme kertomaan toiminnastamme facebookissa ja instagramissa sekä manamansalo.fi-verkkosivuilla heti, kun saamme ne toimimaan. Verkkosivuille tulee myös online-varausjärjestelmä, joka helpottaa asiakkaita, Minna kertoo.

– Olemme itse paikalla 24/7. Tervetuloa Manamansaloon, Minna toivottaa.

Manamansalon leirintäalueen yrittäjä saa liiketoimintansa käyttöön Metsähallitukselta kahvioravintolan, 19 mökkiä, yli 120 sähköistettyä matkailuajoneuvopaikkaa ja noin 80 sähköistämätöntä paikkaa matkailuajoneuvoille tai teltoille caravan-alueella, 2 tilaussaunaa ja 3 huoltorakennusta. Leirintäalue rajoittuu Oulujärven retkeilyalueeseen, mutta ei sisälly siihen. Metsähallitus kehittää retkeilyalueita erityisesti luontomatkailun näkökulmasta.

Lisätiedot:

Kiinteistökauppa-asiantuntija Tarja Puurunen, Metsähallitus Kiinteistökehitys, 0400 322 060, tarja.puurunen@metsa.fi

Yrittäjä Minna Kalla, MC Kalla, 040 538 3668, minna@mckalla.fi

Leirintäalueen respan uusi numero on 044 793 7851 (avautuu torstaina 25.4) ja leirintäalueen sposti manamansalocamping@gmail.com