Julkaistu 1.7.2021

Matkailijan etiketti opastaa Land of National Parks -alueen vierailijoita kestävämpään matkailuun Koillis-Suomessa

Kestävän matkailun toteutuminen vaatii valveutunutta käyttäytymistä myös matkailijoilta. Land of National Parks -alueelle kehitetty matkailijan etiketti ohjaa toimimaan vastuullisesti. Etiketti on nyt julkaistu tekstiversiona sekä viiden videon muodossa. Viesti on suunnattu erityisesti Kuusamon, Posion, Pudasjärven, Sallan, Suomussalmen ja Taivalkosken vierailijoille.

Teethän tulet vain merkityille paikoille! Suosi paikallista! Syö lautanen puhtaaksi! Käytä vettä säästeliäästi! Suothan eläimille ja muille kulkijoille rauhan!

Kaikkea ei matkailijakaan hoksaa. Siksi Land of National Parks -alueen yhteisen matkailijan etiketin tavoitteena on sitouttaa kaikki alueella vierailevat toimimaan kestävän matkailun hyväksi.

– Ei riitä, että alueen yritykset tekevät toimia kestävyyden eteen. Kaikki matkailutoimintaan osallistuvat on saatava toimimaan kestävästi, muistuttaa Liisa Mäkelä, Matkailuyritykset kestävälle kehityspolulle -hankkeen projektipäällikkö Naturpoliksesta. Alueen kansallispuistoissa Oulangalla, Riisitunturilla, Hossassa ja Syötteellä sekä muissa luontokohteissa kävijämäärät ovat olleet kasvussa viime aikoina, minkä vuoksi ohjeistukset vastuullisesta vierailusta ovat erityisen tärkeitä.

– Metsähallituksen luoma Retkietiketti ohjeistaa siinä, miten toimitaan kansallispuistoissa. Matkailijan etiketti tukee sitä erinomaisesti kattamalla koko matkailualueen, toteaa projektipäällikkö Marjo Kämäräinen Metsähallituksen Luontopalveluista.

– Ajatus etiketistä lähti matkailuyritysten ja muiden toimijoiden kanssa tehdystä yhteistyöstä, kertoo matkailututkimuksen dosentti, FT Kaarina Tervo-Kankare Oulun yliopistosta, joka on vastuussa Gateway to Land of National Parks -hankkeen matkailun kestävyyteen keskittyvästä osakokonaisuudesta. – Toimijat ovat kaivanneet matkailijoille suunnattua ohjemateriaalia oman kestävyystyönsä tueksi. Myös etiketti on luotu tiiviissä yhteistyössä alueen matkailutoimijoiden kanssa: Kaikille avoimen työpajatyöskentelyn ja kommentoinnin tuloksena saatiin kiteytettyä parisivuinen ohjeistus kestävästä vierailusta LoNP-alueella. Sen nimeksi tuli Matkailijan etiketti, jonka nyt julkaistava kärkituote, viisi etikettivideota, on suunnattu erityisesti kansainvälisille matkailijoille. Videot on puhuttu englanniksi ja tekstitetty suomen lisäksi saksaksi, espanjaksi, ranskaksi ja venäjäksi.

Etikettivideot on jaettu viiteen teemaan: retkeilyyn, säähän ja turvallisuuteen, aktiviteetteihin ja harrastuksiin, kestävään matkailuun ja majoitukseen, rauhaan ja hiljaisuuteen sekä paikallisuuteen.

Kujalan porotilan yrittäjä Jenni Kujala kiittelee kokonaisuutta, jossa on huomioitu myös eläinten hyvinvointi. Sävyltään rennossa ja kannustavassa etiketissä muun muassa kehotetaan turvautumaan paikallisiin osaajiin eläinten kanssa toimiessa. – Eläinten hyvinvointi kuuluu erottamattomasti eläinten kanssa toimivien yritysten vastuullisuuteen ja matkailijan kannattaa kysellä rohkeasti eläimiin liittyvistä seikoista.

Tekstimuotoista etikettiä tukemaan luodut videot ja ohjeiden kuvitus soveltuvat monenlaiseen käyttöön.

– Yritykset voivat jakaa ohjemateriaaleja omien tarpeidensa mukaan verkkosivuillaan ja sosiaalisessa mediassa tai hyödyntää niitä vaikkapa huoneentauluina omissa yritystiloissaan, kertoo Pasi Korhonen Kajaanin ammattikorkeakoulusta. Tavoitteena oli muodostaa etiketistä työkalu alueen yrityksille ja se julkaistaan kesän aikana Metsähallituksen ja alueen kohteiden sosiaalisessa mediassa. Sen jälkeen materiaali tulee käyttöön ja tutuksi alueen yritysten kautta. Yritykset ja muut matkailutoimijat saavat aineistot käyttöönsä Metsähallituksen Luontopalvelujen aineistopankin kautta.

• Jenni Kallioniemi, Naturpolis Oy, jenni.kallioniemi@naturpolis.fi (etiketin sisältö)
  • Katja Ronkainen, Metsähallitus, Luontopalvelut; katja.ronkainen@metsa.fi (Luontopalvelujen aineistopankkiin liittyvät kysymykset)

Etiketti videoineen on tehty Gateway to Land of National Parks ja Matkailuyritykset kestävälle kehityspolulle -hankkeiden yhteistyönä. Gateway to Land of National Parks -hanketta toteuttavat Koillis-Suomen kehittämisyhtiö Naturpolis Oy, Ruka-Kuusamo Matkailu ry, Metsähallitus Luontopalvelut, Oulun yliopisto, Kajaanin Ammattikorkeakoulu Oy, Syötteen Matkailuyhdistys ry, sekä Sallan, Suomussalmen ja Posion kunnat. Hankkeen rahoitus Pohjois-Pohjanmaan Liitto, Euroopan aluekehitysrahasto ja valtio (70 %). Matkailuyritykset kestävälle kehityspolulle -hanketta toteuttavat Naturpolis Oy, Ruka-Kuusamon Matkailu ry, Taivalkosken Matkailuyhdistys ry ja Hossan Matkailuyrittäjät ry. Rahoitus Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, maaseudun kehittämisen maaseuturahasto (80%).

Matkailijan etiketti Metsähallituksen LuontopalvelujenYoutubessa:

Video 1. Kestävä matkailu

Video 2. Rauha ja hiljaisuus