Julkaistu 27.7.2021

Martimoaavalle pitkokset – rahoitus eduskunnan jakovarasta

Metsähallituksen Lapin luontopalvelut kunnostaa Martimoaavalla pitkoksia. Rahoitus työhön saatiin Eduskunnan jakovarasta joulukuussa. Työmaa valmistuu elokuun lopulla.

Kahden lankun levyiset pitkokset kulkevat suon läpi.
Martimoaavan uudet pitkospuut. Kuva: Metsähallitus

Pitkostyömaa sijoittuu Hangassalmen lähtöpaikasta kilometrin päähän ja siitä eteenpäin. Kaikkiaan pitkoksia uusitaan 4 kilometrin verran. Työmaa on mittava ja aikaa vievä. Tähän mennessä valmista on saatu reilu 1,5 km Koivuselän suuntaan. Valmiiksi on myös saatu jo Martimojärven rantaan vievät pitkokset.

Vanhat pitkokset olivat tulleet tiensä päähän, ja olivat osittain jopa turvallisuusriski. Pitkosten uusimistöihin on palkattu kolme henkeä ja työnjohtajana ja -valvojana toimii puistomestari. Kunnostustarvikkeet maastoon kuljetettiin jo kevättalvella moottorikelkoilla.

Käyntimäärät Martimoaavalla ovat olleet kohtuulliset, mutta määrä on ollut kasvussa vuodesta 2018 asti. Vuonna 2020 kohteeseen tehtiin n. 15 000 käyntiä. Tämän vuoden alussa Martimoaavalle asennettiin uudet sähköiset laskurit käyntimäärien arvioimisen tueksi. Jatkossa alueen käytöstä saadaan entistä täsmällisempää tietoa.

Rahoitus Martimoaavan pitkoksille saatiin eduskunnan jakovarasta. Jakovara on lisärahoitus, jonka avulla Metsähallituksellakin vuosittain toteutetaan kohteita, jotka muuten joutuisivat odottamaan rahoitusta ehkä liiankin pitkään. Muita jakovarasta rahoituksen saaneita kohteita Lapissa on mm. Urho Kekkosen kansallispuiston uuden opastuspisteen suunnittelu Saariselälle.

Puistomestari Vesa-Matti Hillberg, Metsähallitus Lapin luontopalvelut, p. 0206397969

Kuva: Metsähallitus