Julkaistu 27.12.2022

Maastopyöräilijät ja kävelijät samoilla reiteillä herättävät tunteita Pallas–Yllästunturin kansallispuistossa – vielä ehdit osallistua kansallispuiston kehittämistä koskevaan kyselyyn

Metsähallituksen Luontopalvelut on saanut tähän mennessä noin 180 vastausta kyselyyn, joka kerää mielipiteitä Pallas–Yllästunturin kansallispuiston hoidosta ja käytöstä seuraavan kymmenen vuoden aikana. Erityisesti maastopyöräilynreittien kehittäminen jakaa vastanneiden mielipiteitä: osa toivoo kansallispuistoon lisää vain maastopyörille tarkoitettuja reittejä, osan mielestä pyöräily on jo nyt liikaa kehittämisen keskiössä. Vastauksista nousee myös huoli luonnon kulumisesta, jos kansallispuiston kävijämäärä kasvaa.

Miten Pallas–Yllästunturin kansallispuistoa pitäisi seuraavan kymmenen vuoden aikana kehittää, kyselyyn voi edelleen vastata 2.1. asti osoitteessa https://new.maptionnaire.com/q/2eb6inp8wb48.

Kysely on avoin kaikille, jotka haluavat osallistua Pallas–Yllästunturin kansallispuiston kehittämiseen. Luontopalvelut toivoo kyselyyn vastauksia niin alueella vierailevilta retkeilijöiltä, paikallisilta ihmisiltä, yrittäjiltä ja yrityksiltä kuin erilaisilta järjestöiltä.

Tähän mennessä yksi paljon vastaajissa tunteita herättänyt teema on maastopyöräily. Vastaajat toivovat sekä erillisiä maastopyöräilyreittejä, ovat huolissaan maastopyöräilystä aiheutuvasta maaston kulumisesta ja osan mielestä kävelijät ja pyöräilijät mahtuvat hyvin samalle reitille.

Tälläkin hetkellä maastopyöräily on sallittua vain kansallispuiston virallisilla merkityillä kesäreiteillä.

– Poluilta poikkeaminen pyöräillen on kesällä kiellettyä nytkin, tavoitteena on nimenomaan estää maaston kulumista. Talvipolut on tehty yhteiskäyttöön, poluille ovat tervetulleita niin pyöräilijät, kävelijät, lumikenkäilijät kuin koiran ulkoiluttajatkin. Muut pitää ottaa huomioon ja nopeammat väistävät aina hitaampia kulkijoita, puistonjohtaja Pekka Sulkava Metsähallituksen Luontopalveluista muistuttaa.

Turismin kasvu huolettaa hoito- ja käyttösuunnitelman valmisteluun osallistuneita

Kansallispuistot ovat luonnonsuojelualueita, joita Metsähallituksen Luontopalvelut hoitaa ja kehittää.

Pallas–Yllästunturin kansallispuiston tulevaisuuden suunnitteluun tähän mennessä osallistuneet ovat huolissaan kävijämäärien kasvusta ja kasvun vaikutuksesta alueen luontoon. Tällä hetkellä Pallas–Yllästunturi on käyntimääriltään Suomen suosituin kansallispuisto.

– Moni vastaaja ei halua muuttaa mitään. Rauhallisuus on asia, jota moni retkeilijä hakee kansallispuistosta. Hoito- ja käyttösuunnitelmassa linjaamme, mitkä kansallispuiston alueet suojellaan erityisen tarkasti ja mitkä alueet ovat sellaisia, mihin kestävöidään reittejä ja ohjataan ihmisiä. Nyt on mahdollisuus vaikuttaa, Sulkava sanoo.

Nostoja Luontopalvelujen saamasta Pallas–Yllästunturin kansallispuiston kehittämiseen liittyvästä palautteesta:

”Kriittiseen pohdintaan se, kuinka paljon kaikkiaan halutaan vielä massaturismia kasvattaa kansallispuiston sisällä, vai pitäisikö heille suunnattuja reittejä lisääntyvästi rakentaa kansallispuiston ulkopuolelle. Kaunista luontoahan on runsain mitoin hiihtokeskusten läheisyydessä myös kansallispuiston ulkopuolella.”

”Kaikki käyttäjät eivät hallitse retkietikettiä. Siksi tarvitsemme opasteita esimerkiksi roskista, tulenteosta ja reiteillä liikkumisesta ja väistämisistä.”

”Kansallispuistoa tulisi kehittää lähinnä luontoarvot edellä. Tällä hetkellä myös tuntuu olevan jopa liikaa käyttäjiä.”

”Reittejä on aika paljon. Se hieman vaikeuttaa poronhoitoa. Porot leviävät laajemmalle alueelle, kun ne kävelevät reittejä pitkin, lisäksi ne häiriintyvät reiteillä kulkijoista. Minusta kävelijät ja pyöräilijät mahtuvat samoille reiteille. Talvireitit voisivat myös mennä hiihtolatujen vieressä. Olisi hyvä, ettei reittejä menisi ihan joka paikkaan, jotta jäisi niin sanottua koskematonta luontoa, missä esimerkiksi porot voisivat laiduntaa häiriöttä.”

Pallas–Yllästunturin kansallispuiston hoidon ja käytön suunnittelu

Aiemmin aiheesta:

Luontopalvelujen tiedote 7.11. Minne Pallas-Yllästunturin kansallispuistossa rakennetaan jatkossa retkeilyreittejä, mitkä alueet suojellaan tarkasti – osallistu kyselyyn ja vaikuta

Median yhteydenotot:

Puistonjohtaja Pekka Sulkava, p. 0400 815 660