Julkaistu 11.3.2021

Luvaton moottorikelkkailu valtion mailla on lisääntynyt – tarkastuksissa huomattu taimikkotuhoja metsätalousalueilla

Moottorikelkkailija reitin ulkopuolella. Kuva Aapi Lehtinen
“Uppoavassa lumessa taimien latvat katkeavat helposti kelkan telan alla”

Moottorikelkkailu on suosittu harrastus. Kelkkailu vaatii kuitenkin aina maanomistajan luvan. Metsähallituksen erätarkastajat valvovat kelkkailua säännöllisesti.

Viime viikonloppuna valvontaa tehtiin Ylä-Kainuun alueella. ”Eniten liikennöidyt urat olivat erinomaisessa kunnossa ja myös käyttäjiltä tuli hyvin positiivista palautetta. Moottorikelkat ja niiden kuljettajat, sekä uralupa-asiatkin olivat pääosin asiallisessa kunnossa. Lisääntyviä, luvattomia ilmiöitä ovat niin sanottu syvänlumenkelkkailu reittien ja urien ulkopuolella.”, kertoo Metsähallituksen erätarkastaja Seppo Toikkanen kokemuksinaan valvontatyöstään Ylä-Kainuussa.

”Poikkeaminen luvallisen uran tai alueen ulkopuolelle tarkoittaa metsätalouden käytössä olevilla alueilla mm. taimikkotuhoja. Uppoavassa lumessa kelkkailija ei voi huomata lumen alla olevia taimia, joiden latvat katkeavat helposti kelkan telan alla”, muistuttaa metsätalouden tiimiesimies Ahti Juntunen. Pienialaisesti on havaintoja myös siitä, että taimikoissa on tehty vahinkoja tahallisesti.

Luvallisesti voi kelkkailla urien lisäksi Metsähallituksen mailla Kainuussa ns. vapaan kelkkailun freeride-alueilla Kuhmossa ja Puolangalla. Ne on perustettu mahdollistamaan kelkkailu urien ulkopuolella umpilumessa. Alueet ovat hyvin suosittuja.

”Suurin ongelma näyttäisi syntyvän kelkkailuun liittyvien lähtökohtien ensimmäisissä askelissa, jolloin innolla hankitaan ”freeride” kalustoa suuremmin miettimättä, missä niitä saa luvallisesti käyttää”, pohtii Seppo Toikkanen. Paikalliset moottorikelkkayhdistykset neuvovat ja opastavat mielellään uusia harrastajia toimimaan harrastuksen edun mukaisesti ja luontoa kunnioittaen.

Freeride-alueista saa tietoa Metsähallituksen sivuilta: https://www.metsa.fi/vapaa-aika-luonnossa/moottorikelkkailu/

Uralupia saa Eräluvat.fi -verkkokaupasta ja puhelinnumerosta 020692424.

Metsähallitus Eräpalvelut, erätarkastaja Seppo Toikkanen, p. 040 1789632
Metsähallitus Metsätalous Oy, tiimiesimies Ahti Juntunen, p. 0400 344319

Ohessa linkki Metsähallitus Eräpalvelujen tiedotteeseen 11.3.2021, joka perustuu erävalvontaraporttiin v.2020.