Julkaistu 23.8.2021

Luonnon konserttisali valloitti Kajaanin – seuraavaksi kartanokimalainen lennähtää Punkaharjulle

Suomessa ensi-iltansa saanut Luonnon konserttisali -tapahtuma tarjoili tieteen ja taiteen yhteensolmittuja elämyksiä kajaanilaisille elokuun illassa. Tapahtuman sankarilaji kartanokimalainen ja pölyttäjien elinympäristöt tulivat tutuiksi lukuisista eri näkökulmista. Illan kruunu oli Kajaanin rauniolinnan edustalla esitetty huikea audiovisuaalinen konsertti. Seuraavaksi tapahtumatuotanto siirtyy Punkaharjulle.

Pieni kartanokimalainen valloitti Kajaanin keskustan lähiluonnon perjantaina 20. elokuuta. Luonnon konserttisali -tapahtuma levittäytyi Kajaanin rauniolinnan ympäristöön tarjoten yleisölleen runsaasti ihasteltavaa ja tehtävää.

Kimalaistutkija Olli Loukola oli tuonut Oulun yliopiston tutkimuspisteeltään koulutettuja kimalaisia ihmisten ihmeteltäväksi. Pörriäisten lentoareenan äärellä riittikin ihastelijoita. Kimalaisareenan vieressä ammuivat Kainuun ammattiopiston asukkaat. Pölyttäjien elinympäristöistä omalta osaltaan kertovat sympaattiset kyytöt olivat selvä yleisömagneetti.

Kainuulaisia kiinnosti muun muassa vinkit, kuinka istuttaa omalle pihalle pölyttäjäystävällisiä kasveja. Tapahtuma-alueella myös liikkui yllättäviä ja ennenkaikkea näyttäviä kukka-asetelmia. Anarkofloristi Vieno Motorsin kukkasidontapisteeltä sai mukaansa odottamattoman somisteen – osa juhlaväestä kantoi kukka-asetelmia kumpparinvarressa, osa olallaan tai pään päällä.

Kaksi lasta ja aikuinen selaavat kuvakansiota, jota esittelevällä ihmisellä kukkakimppu kiinnitettynä rintaan.
Heidi Kilpeläinen Metsähallituksesta antoi vinkkejä pölyttäjäystävällisiin istutuksiin. Kuva: Ia Samoil.

Metsähallituksen Luontopalvelut on tuonut Luonnon konserttisali -konseptin Latviasta, jossa luonnonsuojeluviestiä kantavasta tapahtumasta on kehittynyt jokavuotinen yleisösuosikki. Latvialaisia saapui myös Kajaaniin seuraamaan Luonnon konserttisalin Suomen ensi-iltaa. Kunniavieraat osallistuivat itse iltapäivän toimintarasteille kertoen kainuulaisille oivaltavan tekemisen kautta luonnon monimuotoisuudesta. Kainuulaiset eivät kokeneet ainakaan kielimuuria, sillä latvialaisten pisteellä oli läpi iltapäivän iloinen kuhina.

Tapahtumaympäristö ei ruuhkaantunut ja toimintapisteillä oli tarjolla käsidesiä ja kasvomaskeja. Kainuun soten pop up -koronarokotepisteelle riitti kävijöitä.

Luonnon konserttisalin huipentuma, illan audiovisuaalinen konsertti käynnistyi noin puoli kymmeneltä. Kimalaisen vuodenkierrosta kertovan teoksen säveltäneet Max Lilja ja Ringa Manner esiintyivät lavalla näyttävän videotaiteen pyöriessä taustalla. Lavan edustalla ja ajoittain yleisön seassa seikkaili tanssija Kaisa Niemi.

Kajaaninjoen rantaan kerääntyi iltakonsertin aikaan noin 600 hengen yleisö. Kaiken kaikkiaan tapahtumapäivään osallistui arviolta 1 000 henkeä.

– Aivan huikea konserttiteos. Ajankohta eli pimeä elokuun ilta sopi tähän erinomaisesti. Oli ylipäätään ihana, että pitkästä aikaa järjestettiin jotain. Kyllä tällaisia tapahtumia tarvitaan jo pikku hiljaa lisää, totesi konserttia eturivistä seurannut kajaanilainen Tarja Peitsaho.

Kajaanista Luonnon konserttisalin tapahtumatuotanto siirtyy Punkaharjulle. Tulevana lauantaina, 28. elokuuta eli Suomen luonnon päivänä Luonnon konserttisali levittäytyy Suomen metsämuseo Luston ympäristöön.

Tapahtumaan on vapaa pääsy. Tapahtumien järjestäjänä toimii Metsähallituksen Luontopalvelut, ja toteutuksessa on mukana suuri joukko valtakunnallisia ja paikallisia kumppaneita. Rahoitus tapahtumiin on saatu Koneen Säätiöltä.

Tapahtumatuottaja Veikko Leinonen, Metsähallituksen Luontopalvelut, veikko.i.leinonen@metsa.fi; 050 570 6577