Julkaistu 29.5.2020

Lintujen pesintää valvotaan – munarosvoussesonki menossa

Lintujen pesintäaika on kriittistä aikaa myös linnunmunarosvouksen takia. Munien keräily ja lintutarhojen pito ovat lisänneet suosiotaan, ei pelkästään Keski-Euroopassa, vaan myös Pohjoismaissa, eikä Suomikaan ole poikkeus. Maastossa liikkuvat viranomaiset ja Metsähallituksen työntekijät valvovat lintujen pesintää, mutta myös kansalaisia toivotaan pitämään silmänsä tarkkoina.

Maassamme on liikkunut aiemmin ulkomaisia linnunmunien keräilijöitä, mutta vaikka koronavirus on lähes lopettanut ulkomaalaisten liikkumisen Suomessa, ei pidä tuudittautua siihen, ettei vaaraa ole. Laitonta munarosvousta harjoittavat henkilöt voivat ihan yhtä hyvin olla kotimaisia. Siksi viranomaiset valvovat liikkumista lintujen pesintäaikana tärkeillä alueilla.

Keräilijöitä kiinnostavat kaikkien lintulajien munat ja poikaset. Luvaton toiminta on osin ammattimaista ja munilla ja elävillä linnuilla käytävässä kaupassa liikkuvat isot rahasummat, maailmanlaajuisesti laittomassa villieläinkaupassa arvioidaan liikkuvan rahaa 10–20 miljardin dollarin arvosta.

Keräilijät ovat myös kansainvälisesti verkostoituneita. Taannoin Suomessa selvisi tapaus, jossa suomalaiselta kerääjältä löydettiin tuhansittain luvattomasti kerättyjä linnunmunia. Juttu sai alkunsa Skotlannista, josta löytyivät yhteydet Ruotsiin ja sieltä sitten Suomeen.

– Toisaalta tulee kuitenkin muistaa, että luonnossa liikkuu kevään ja alkukesän aikana runsaasti lintuharrastajia hyvällä asialla, ja he eivät ole laittomilla asioilla eivätkä aiheuta ongelmia linnuille, painottaa Metsähallituksen Luontopalvelujen ylitarkastaja Tuomo Ollila. Lintujen pesinnän häiritseminen on kuitenkin kielletty.

Jos näet tai tapaat epäilyttävää toimintaa, joka viittaa munien keräilyyn, pesien häirintään tai lintujen luvattomaan tappamiseen, siitä on syytä ilmoittaa johonkin alla olevista puhelinnumeroista:

• Poliisi: puhelinnumeroon 112
  • Metsähallitus: Juha Ahonen 040 646 4250