Julkaistu 15.4.2021

Liminganlahden uusi luontopolku kutsuu retkeilijät tutustumaan kosteikkoluontoon

Liminganlahden luontokeskuksen läheisyyteen rakennetaan uusi luontopolku. Asiakkaat ovat toivoneet pitkään ulkoilureittejä ja -alueita luontokeskuksen läheisyyteen. Luontopolun toteuttamisesta vastaavat yhdessä Limingan kunta ja Metsähallituksen Luontopalvelut. Liminganlahdelle rakennetaan myös uusi hotelli – räystäspääskyille.

Rantaniityn poluksi nimetty uusi luontopolku lähtee Liminganlahden luontokeskuksen pihapiiristä, nuotiokatoksen kohdalta. Soraistetun ja esteettömän polun pituus 640 metriä. Retkeilijä pääsevät kulkemaan peltomaiseman lävitse Liminganlahden rantaviivan tuntumaan. Polun päähän tehdään evästelypaikka pöytineen ja penkkeineen. Rantakoivikosta voi kiikaroida alueen linnustoa.

– Tässä vastataan asiakkaiden toiveisiin! Liminganlahden luontokeskus on suosittu vierailukohde ja näyttelymme on saanut valtavasti kiitosta. Kävijät ovat kuitenkin jo pitkään toivoneet lisää tekemistä ulos, luontokeskuksen lähiympäristöön, ja nyt pääsemme vastaamaan toiveisiin, iloitsee luontokeskuksen hoitaja Ulla Matturi.

Polku valmistuu huhtikuun aikana. Uuden luontopolun toteutuksesta vastaavat yhdessä Limingan kunta ja Metsähallituksen Luontopalvelut. Metsähallitus hoitaa osuutensa Luontopalvelujen budjettirahoituksen ja eduskunnan myöntämien tulevaisuusinvestointivarojen avulla.

– Eduskunnan myöntämä lisärahoitus tukee tässä tapauksessa valtakunnallisesti ja kansainvälisesti merkittävän kosteikkoluontokohteen sekä Oulun seudun näkökulmasta myös merkittävän lähiluontokohteen kehittämistä, kiittelee puistonjohtaja Saara Airaksinen Metsähallituksesta.

Kunta sai lähivirkistysalueiden kehittämiseen 63 500 euroa. Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen myöntämää hankerahaa käytetään Virkkulan lisäksi Rantakylän virkistysalueen parantamiseen. Hankkeen toteutusaika on tämän vuoden loppuun.

Luontopolun varrelle sijoitetaan uusia luontopolkutauluja, joiden kuvittamisesta vastaa sarjakuvataiteilija Seppo Leinonen. Opastetauluissa avataan kosteikkoluonnon ihmeitä ja kerrotaan muun muassa laidunnuksen hyödyistä ja vedenalaisista ötököistä. Leinosen piirroksia löytyy myös luontokeskuksen näyttelystä. Opastekyltit saadaan laitettua syksymmällä, kun lintujen pesintäkausi on ohi. Tarkoituksena on uusia myös lintutornille menevän polun opastetaulut.

Liminganlahden maastoissa tapahtuu tänä keväänä muutakin rakentamista; toukokuun alkupuolella tehdään uusi lammasaitaus, jotta lampaat pääsevät laiduntamaan kesäkuun alkupäivinä.

Toukokuun puolivälissä laidunalueelle tulee myös lisää majoitustilaa, nimittäin räystäspääskyille. Räystäspääskyhotellissa on 36 valmista pesää ja linnut saattavat innostua itsekin rakentamaan valmiiden pesäkolojen yhteyteen lisää pesiä. Erittäin uhanalainen räystäspääsky pesii mielellään yhdyskunnissa.

liikelaitosjohtaja Marja-Riitta Vavuli-Kiviniemi, Limingan kunta, marja-riitta.vavuli-kiviniemi@liminka.fi, p. 044 4973685

Luontokeskuksen hoitaja Ulla Matturi, Metsähallituksen Luontopalvelut, ulla.matturi@metsa.fi,  p. 040 1293357