Julkaistu 7.3.2020

Levanevalla liikuttaessa vältettävä häiriötä pesiville linnuille

Laihian ja Kurikan alueella sijaitseva Levaneva on suurimmaksi osaksi Metsähallituksen hallinnoima suojelualue, jota käytetään paljon retkeilyyn ja virkistykseen. Tänä talvena vähäluminen ja jäätynyt suo on houkutellut kävijöitä liikkumaan koko suoalueella mm. maastopyöräillen ja hiihtäen. Osa alueella pesivistä linnuista on aloittanut pesinnän jo helmikuun puolessa välissä, ja herkimmille lajeille vähäinenkin häiriö voi olla kohtalokasta pesinnän onnistumisen suhteen. Metsähallitus suosittelee, että reittien ulkopuolella ei liikuttaisi.

– On hienoa, että alueen käyttö on lisääntynyt. Alueilla liikkujan olisi hyvä/kannattaisi kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, ettei omasta retkeilystä aiheudu haittaa eikä häiriötä pesiville linnuille. Koirat on aina pidettävä kiinni kuljettaessa alueella. Moottoriajoneuvoilla liikkuminen ei ole sallittua, sanoo aluepäällikkö Mikael Nordström Metsähallituksesta.

Alueella liikkuminen jokamiehen oikeudella on sallittua, kunhan siitä ei aiheudu vähäistä suurempaa haittaa maanomistajalle, maankäytölle tai luonnolle. Suoluonto on herkkää tuhoutumaan, jäljet näkyvät helposti ja kasvavat hitaasti umpeen. Suolla liikkuminen merkityn reitin ulkopuolella aiheuttaa häiriötä alueella pesiville linnuille.

Hoito- ja käyttösuunnitelmassa suurin osa Levanevan alueesta onkin suunniteltu rajoitusalueeksi, jolla liikkuminen muualla kuin erikseen merkityillä reiteillä lintujen pesintäaikana ei ole sallittua.

Metsähallituksella on tarkoitus tämän vuoden aikana laatia alueelle järjestyssääntö, jolla rajoitusalueet voidaan vahvistaa.

Aluepäällikkö Mikael Nordström, puh. 0400 445234, mikael.nordstrom(at)metsa.fi