Julkaistu 27.11.2018

Lauhanvuori‒Hämeenkangas Geopark tutuksi

Lauhanvuoren‒Hämeenkankaan alueen Geopark-valmisteluhankkeet ovat päättymässä, Geopark-hakemus UNESCOlle lähtemässä ja on aika katsastaa, millaisia tuloksia on saatu aikaan ja mitä seuraavaksi tapahtuu.

Karviatalolla Karviassa järjestetään tiistaina 4.12.2018 kello 13‒16 seminaari, jossa tutustutaan sekä Geoparkiin ja sen valmisteluun että alueen kiehtoviin ilmiöihin.

Seminaarissa kuullaan Geopark-valmistelusta, mitä kaikkea alueella on rakennettu ja tehty ja millaisin voimin – paljonko kunnat ovat panostaneet kehitystyöhön. Metsähallitus on toteuttanut useita hankkeita, ja Geopark-käyntikohteet myös sijaitsevat suurimmaksi osaksi sen alueella. Metsähallitus vastaa jatkossakin alueidensa ylläpidosta ja on Geoparkin selkäranka.

Alueella on tehty monia geologiaan, luontoon ja arkeologiaan liittyviä inventointeja, ja paljon mielenkiintoisia kohteita, lajeja ja ilmiöitä on löydetty. Esityksissä päästään hiukan raottamaan salaisuuksien verhoa, mitä kallioilta, soilta ja luomien varsilta löytyykään.

Luonto on terveyden ja hyvinvoinnin lähde. Alueen maastot ovat suurimmalle osalle ihmisiä helppokulkuisia, ja monet kohteet ovat jopa esteettömiä tarjoten kaikille halukkaille eväitä hyvään oloon. Seminaarissa kuullaan faktaa siitä, mitä kaikkea ihmiselle luonnossa tapahtuu.

Geoparkeilta edellytetään panostusta paikallisen talouden edistämiseen, ja käytännössä se toteutuu lisääntyneiden matkailijamäärien kautta. Mitä mahdollisuuksia Geopark voi tuoda ja miten yrittäjät sen kokevat, siitä kuullaan seminaarin aikana.

Lauhanvuori‒Hämeenkangas Geopark tutuksi -seminaari on kaikille avoin ja tilaisuuteen on vapaa pääsy. Seminaari myös taltioidaan.