Julkaistu 31.5.2021

Lauhanvuoren ensimmäinen villi metsäpeuranvasa syntynyt

Lauhanvuoren kansallispuiston tuntumassa syntyi viime viikolla villi metsäpeuranvasa naaraalle, joka vapautettiin totutustarhasta viime kesänä. Nyt syntyneellä vasalla on tärkeä rooli metsäpeuran palautuksessa osaksi läntisen Suomen lajistoa.

Lauhanvuoren kansallispuistoon rakennettiin syksyllä 2017 totutustarha metsäpeuroille. Tarhassa on syntynyt jo 18 vasaa, mutta ensimmäistä luonnossa syntynyttä vasaa saatiin odottaa tähän kevääseen saakka. Jälkeläinen syntyi eläintarhasta tuodulle naaraalle eli vaatimelle, joka ehti viettää totutustarhassa lähes kolme vuotta ennen vapautustaan kesällä 2020.

Poron kaltainen aikuinen metsäpeura ja poikanen metsässä.
Lauhanvuoren ensimmäinen villi metsäpeuranvasa emänsä kanssa toukokuussa 2021. Kuvaaja: Sakari Mykrä-Pohja.

Vasonnan ajankohta pystyttiin päättelemään vaatimelle asennetun satelliittipannan paikannusten perusteella. Emon ja vasan vointi käytiin tarkistamassa kahden päivän kuluttua vasan oletetusta syntymästä. Vasonta tapahtui kansallispuiston tuntumassa puiston länsipuolella.

– Erityisen hienon uutisen tästä tekee se, että vasonut vaadin on myös tiinehtynyt vapaudessa, MetsäpeuraLIFE-hankkeen projektipäällikkö Sakari Mykrä-Pohja Metsähallituksesta iloitsee. – Onnistunut vasonta osoittaa, että totutustarhasta vapautetuilla metsäpeuroilla on täydet edellytykset lisääntyä Lauhanvuoren maastoissa.

Totutustarhasta vapautettiin ensimmäisen kerran metsäpeuroja syksyllä 2019. Kaikkiaan vapauteen on päässyt jo parisenkymmentä yksilöä. Toinen metsäpeurojen totutustarha sijaitsee Pirkanmaalla Seitsemisessä. Seitsemisessä syntyi ensimmäinen villi vasa viime keväänä.

Näitkö vasan? Ilmoita havaintosi Metsähallitukselle

Metsähallitus kerää yleisöhavaintoja sekä Lauhanvuoressa että Seitsemisessä villinä syntyneistä metsäpeuranvasoista. Havainnot voi toimittaa sähköpostilla hankkeen suunnittelijalle: milla.niemi@metsa.fi.

Totutustarhaus ja palautusistutukset ovat osa vuonna 2016 alkanutta, EU-rahoitteista metsäpeuran kannanhoito- ja suojeluhanketta MetsäpeuraLIFE. Hanketta koordinoi Metsähallituksen Eräpalvelut. Totutustarhaus jatkuu vuoteen 2022 saakka. Tavoitteena on, että hankkeen loputtua sekä Lauhanvuoren että Seitsemisen kansallispuiston tuntumassa elää muutaman kymmenen yksilön kokoinen, kasvava metsäpeurakanta.

Projektipäällikkö Sakari Mykrä-Pohja, Metsähallitus, Eräpalvelut,
p. 040 631 8527, sakari.mykra-pohja(a)metsa.fi