Julkaistu 5.4.2024

Lapinsalmen silta Repoveden kansallispuistossa pyritään avaamaan kesäkuun aikana

Silta on ollut suljettuna tammikuun puolivälistä, sillä selvitysten perusteella kova tuuli saattaa aiheuttaa siltaan vaurioita eikä sillan turvallisuudesta voitu olla täysin varmoja. Arvioidun aikataulun mukaan silta saadaan avattua käyttöön kesäkuun aikana, mutta muutokset ovat yhä mahdollisia. Ketunlossi tulee retkeilijöiden käyttöön, kun jäät ovat lähteneet ja keli mahdollistaa lossin käyttämisen.

Tällä hetkellä Metsähallituksen Luontopalvelut odottaa, että sillan kunnostukseen tarvittava lupamenettely saadaan aloitettua. Luvanhakua varten Luontopalvelut tarvitsee uudet vahvistavien rakenteiden lujuuslaskelmat sillan suunnitelleelta Swecolta. Tarvittavat tiedot ovat Luontopalvelujen arvion mukaan koossa niin, että lupahaku saadaan alkuun huhtikuun aikana, ja lupien käsittelyssä kuluu arviolta vähintään kuukausi.

Sillan varsinainen kunnostaminen voi alkaa, kun tarvittavat luvat ovat kunnossa. Luontopalvelujen arvion mukaan sillan kunnostus vie noin neljä viikkoa. Lapinsalmen sillasta tarkistetaan muun muassa pääkannatinvaijeri, sen liitostapa ja liitokset sekä puukaiteet. Tuulikuormia vastaan siltaa jäykistämään lisätään tuulivaijerit.

Lupakäsittelyn, kunnostuksen ja lopputarkastuksen jälkeen Lapinsalmen silta voidaan avata retkeilijöille arviolta kesäkuun aikana. Muutokset aikatauluun ovat kuitenkin yhä mahdollisia.

– Silta pyritään saamaan retkeilijöiden käyttöön niin pian kuin mahdollista, mutta turvallisuuden kanssa ei pidä kiirehtiä, kertoo tuoteomistaja Tero Mustonen Metsähallituksen Luontopalveluista.

Ketunlossi saapuu, kun jäät lähtevät – reiteille kannattaa sitä ennen lähteä Tervajärven ja Saarijärven pysäköintialueiden kautta

Autolla Repovedelle saapuvien retkeilijöiden kannattaa lähteä kansallispuistoon esimerkiksi Tervajärven ja Saarijärven pysäköintialueilta. Lapinsalmen pysäköintialueelta ei toistaiseksi pääse kiertämään kansallispuistoa, koska Ketunlossi avataan retkeilijöille jäidenlähdön jälkeen.

– Ketunlossi otetaan käyttöön, kun jäät ovat lähteneet eivätkä yöpakkaset jäädytä lossin vaijerikoneistoa. Siihen menee arviolta kaksi kolme viikkoa, mutta loppuviimeksi käyttöönotto tehdään, kun säät sallivat, kertoo Tero Mustonen

Lapinsalmen silta avattiin retkeilijöiden käyttöön marraskuussa 2019

Lapinsalmen silta on teräsrakenteinen pylonisilta, jonka pylonit kohoavat yli viiden metrin korkeuteen. Sillan kansi on tasainen ja jäykkä. Jyrkkiä nousukulmia on vältetty. Silta on teräs- ja puurakenteinen. Lapinsalmen silta ylittää alla olevan Kapiaveden 12 metrin korkeudessa ja pituutta sillä on 55 metriä.

Tero Mustonen, tuoteomistaja, +358 40 152 8508, etunimi.sukunimi(at)metsa.fi

Repoveden kansallispuisto (luontoon.fi)