Julkaistu 21.5.2019

Kylmäluoman retkeilyalueen kehittäminen käynnistyy 40-vuotisjuhlan kynnyksellä

Taivalkosken kunnassa sijaitsevan Kylmäluoman merkitys virkistyskäytölle huomattiin jo 1960-luvulla ja vuonna 1969 Metsähallitus perusti sinne leirintäalueen. Kylmäluomalla juhlitaan 40-vuotissyntymäpäiviä 28.9.2019. Retkeilyaluetta kohennetaan monin tavoin tulevana kesänä ja syksyllä alkaa vielä pitkäjänteisempi alueen kehittämistyö.

Syksyn syntymäpäiväjuhlat tuovat erityispiirteen taivalkoskelaisen retkeilyalueen kuluvaan vuoteen, mutta Kylmäluoma elää muutenkin hyviä aikoja. Hossan kansallispuiston perustaminen on säteillyt myös naapurin suuntaan: alueen käyntimäärät ovat nousseet.

– Uusi retkeilijäsukupolvi kaipaa puitteita monenlaiselle tekemiselle. Esimerkiksi toissa vuonna hankimme sup-lautoja ja ne ovat olleet tykätty juttu, kertoo kymmenen vuotta Kylmäluoman retkeilyalueen yrittäjänä toiminut Taina Olkkola.

Metsähallitus on tänä vuonna parantamassa ja monipuolistamassa alueen retkeilyrakenteita. Muun muassa pyöräilymahdollisuuksia lisätään. Yli kymmenen kilometrin Kattaisen kierros kestävöidään ja työstetään pyöräilyreitiksi. Kyseisen reitin varrelle rakennetaan Salmijärvien rannalle uusi taukopaikka. Myös Kylmäluoman järven ympäri sekä Hukanharjun maastoon opastetaan uudet pyöräilyreitit.

Perinteisen kalastuskohteen laitureita korjataan ja osin uusitaan täysin. Retkeilykeskuksen välittömään läheisyyteen rakennetaan Pajuluoman rannalle esteetön kalastuslaituri. Laiturille työstetään esteetön polku retkeilykeskuksen parkkipaikalta. Kylmäluoman komeita vesistöjä korostetaan myös opastamalla alueelle uusi melontareitti.

Metsähallitus remontoi myös leirintäalueen rakennuksia. Mökkien ja rantasaunojen ulkovuorauksia maalataan ja kattohuopia vaihdetaan.

Syksyllä 2019 käynnistyy todellinen tulevaisuustyö

Metsähallituksessa on käynnissä kehittämishanke, joka koskee valtion viittä valtion retkeilyaluetta, Kylmäluoma näiden joukossa. Retkeilyalueilla on reittejä, retkeilyrakenteita ja majoitustiloja, joista osa vaatii kunnostamista. Kaikilla alueilla on myös muita investointi- ja korjaustarpeita. Yksi selkeä kehityskohde on matkailuliiketoiminnan helpottaminen alueilla niin, että yrittäjät voivat ja uskaltavat investoida kohteisiin.

Mahdollisten investointien tulee sopia alueen kokonaisuuteen ja niiden on tuettava alueen virkistyskäyttöä ja luontoarvoja. Sitä varten kullekin retkeilyalueelle laaditaan ensin masterplan-suunnitelma. Kylmäluoman suunnitelman hionta käynnistetään syksyllä.

– Kehittämällä alueita yhdessä yrittäjien ja muiden yhteistyökumppanien kanssa vastaamme samalla myös käynnissä olevaan luontomatkailubuumiin, sanoo hankkeen kehityspäällikkö Jere Rauhala Metsähallituksesta.

Ensn Kylmäluomalla juhlitaan kuitenkin syntymäpäivät. Syyskuun viimeiselle lauantaille on tilauksessa aurinkoa, iloista juhlaväkeä ja lohisoppaa. Koko perheen tapahtuman tarkempi juhlaohjelma julkaistaan myöhemmin.

Kylmäluoman syntymäpäiväjuhlallisuuksista:
Asiakaspalvelupäällikkö Airi Kallunki, Metsähallitus, airi.kallunki(at)metsa.fi, p. 0206 39 6052

retkeilyalueiden kehittämishankkeesta:
Projektipäällikkö Jere Rauhala, Metsähallitus, jere.rauhala@metsa.fi, p. 0206394701