Julkaistu 22.12.2022

Kolin kansallispuiston luontokeskukseen on valittu yrityskumppani – Metsähallitus laajentaa yhteistyötään Retkipaikan kanssa Nuuksiosta Kolille

Metsähallitus on valinnut Retkipaikan (Jotuca Oy) Kolin luontokeskus Ukon palvelutoiminnan kumppaniksi seuraaviksi viideksi vuodeksi. Kolin luontokeskus Ukon retkeilyneuvonta- ja asiakaspalvelu, myymälä, näyttelyopastustoiminta sekä kokoustoiminta siirtyvät Retkipaikalle. Retkipaikka on jo kahden vuoden ajan vastannut myös Nuuksiossa sijaitsevan Suomen luontokeskus Haltian vastaavista toiminnoista.

Kaksi ihmistä ja koira korkean vaaran huipulla talvella, maasto paksun lumen peitossa.
Lumikenkäilijät Kolin huipulla. Kuva: Saara Lavi.

Kolin kansallispuistossa sijaitseva Ukon luontokeskus on yksi Metsähallituksen Luontopalvelujen luontokeskusverkoston merkittävimmistä keskuksista. Metsähallitus kilpailutti syksyllä sen toiminnan järjestämisen, ja valituksi tuli Retkipaikka (Jotuca oy).

Retkipaikka aloittaa Kolin luontokeskus Ukon toiminnan pyörittämisen maaliskuun 2023 aikana. Jo vuonna 2020 Metsähallitus valitsi Retkipaikan palvelutoiminnan kumppaniksi Suomen luontokeskus Haltiaan Espoon Nuuksioon. Yhteistyö on sujunut hyvin, sillä Retkipaikka jakaa Metsähallituksen arvot vastuullisesta luontomatkailusta sekä osaa hyvin tuottaa luontokeskuksen asiakas- ja kokouspalvelut.

Hyvä yhteistyö julkishallinnon ja yrittäjien kesken

– Metsähallitus tekee yhteistyötä useiden yritysten kanssa luontokeskusten palvelutoiminnan toteuttamisessa. Yrittäjävalinnat tehdään aina avoimen kilpailutuksen kautta. Näin toimien yhdistämme julkishallinnon ja yksityisten yritysten parhaat puolet luonnon virkistyskäytön ja luontomatkailun hyväksi, sanoo aluejohtaja Jouni Aarnio Metsähallituksen Luontopalveluista.

Kolin kansallispuistoon tehtiin vuonna 2021 lähes 260 000 käyntiä, ja luontokeskus Ukkoon 94 000. Kolin kansallispuistossa toimii myös suuri määrä muita luontomatkailuyrittäjiä.

– Kansallispuiston kokonaisvaikutus paikallistalouteen on merkittävä. Vuonna 2021 se arvioitiin lähes 25 miljoonan euron arvoiseksi. Kansallispuistosta hyötyvät yhteistyöyrittäjiemme lisäksi muu alueen yritystoiminta kuten majoitus- ja kaupan palvelut, puistonjohtaja Matti Hovi toteaa.

Luontokeskuksen kehittäminen on jo hyvässä vauhdissa

Luontokeskuksen kehittäminen on osa Kolin kansallispuiston retkeilyviestinnän uudistusta. Kokonaisuudessa on tavoitettu merkittävät välietapit, kun Kolin kansallispuiston päiväreitit ja luontokeskuksen retkeilynäyttely sekä tilauudistus on saatu pääpiirteittäin valmiiksi.

Retkipaikka ei ala tehdä Kolin luontokeskus Ukon toimintaan uudistuksia suin päin. Heti maaliskuusta alkaen se tulee tarjoamaan luontokeskuksen kattavat peruspalvelut, mutta samalla alkaa myös rauhallisempi tutustumistyö. Sen avulla Ukon palvelutoimintaa pystytään ajan mittaan kehittämään juuri oikealla tavalla kävijöiden, yritysten ja alueen itsensä todellisiin tarpeisiin vastaten.

Metsähallitus vastaa jatkossa edelleen Kolin luontokeskus Ukon toiminnallisesta kokonaisuudesta sisältäen mm. kiinteistön, luontokasvatuksen ja viestinnän aineistot sekä perusnäyttelyn kehittämisen. Luontokeskuksen vaihtuvista näyttelyistä Metsähallitus huolehtii jatkossakin yhteistyössä Kolin Kulttuuriyhdistyksen kanssa.

Kuten Nuuksiossa myös Kolilla Retkipaikka ja Metsähallitus haluavat tehdä vankkaa yhteistyötä alueen muiden toimijoiden kanssa.

– Haluamme palvella kaikkia Ukon käyttäjiä. Aiomme olla aktiivinen toimija koko Kolin vastuullisen virkistyskäytön kehittämisessä, Retkipaikan toimitusjohtaja Antti Huttunen sanoo.