Julkaistu 2.10.2020

Kilpisjärvellä vilkas retkeilykesä ja retkeilyrakenteiden uusimiskesä

Enontekiön Kilpisjärvellä retkeilypalvelut paranevat entisestään. Metsähallituksen Luontopalvelut on rakentanut tänä kesänä alueelle kaksi uutta taukopaikkaa ja parantanut opastusta. Erittäin vilkas retkeilykesä osoitti, että työ tulee todelliseen tarpeeseen. Viime vuonna valmistuneet alueen herkkää luontoa varjelemaan rakennetut Saanan portaat ovat olleet oikea retkeilijämagneetti.

Kota tunturimaisemassa.
Saanan uusi kota. Kuva: Marko Huusko.

Luontopalvelut on rakentanut kesällä Saanajärven eteläpäähän kaksi uutta kotaa. Toinen on perinteinen tulistelukota ja toinen on suunniteltu revontulien katseluun. Viereen on tietenkin pystytetty luontoa ihailemaan tulleille myös käymälät sekä liiteri. Rakenteita hyödyntävät alueen retkeilijöiden lisäksi sopimuksen mukaan paikalliset luontomatkailuyritykset.

Toinen taukopaikka pystytettiin Saanalle nousevan reitin varrella puurajan tuntumaan. Siellä on nyt tunturiin kipuaville hengähdyspaikaksi kota, käymälät sekä liiteri.

Alueen reiteillä on myös helpompi suunnistaa, sillä Saana-Saanajärvi-Tsahkaljärvi-reiteille on pystytetty uudet viitoitukset. Myös Kilpisjärven luontokeskukseen ja Saanan ja Mallan luonnonpuiston reittien lähtöpaikalle löytää paremmin, kun maantien varren uudet opasteet kertovat kääntymispaikat pysäköintialueille.

Erittäin vilkas retkeilykesä

Viime kesänä Saanalle valmistuivat uudet portaat ja uusi kestävöity polku. Uusi reitti ja tänä kesänä tehdyt rakenteet tulivat kreivin aikaan, sillä Kilpisjärvi vetää entistä enemmän kesäretkeilijöitä.

Kuluneen kesän aikana Saanan alueen käyntimäärät ovat olleet ennätyksellisen suuria. Kesä-elokuun aikana Saanan reiteille tehtiin yhteensä lähes 32 000 käyntikertaa. Vilkasta oli myös Halti-tunturille johtavalla Kalottireitillä, jossa kävijöitä oli heinäkuussa yli puolet tavallista vuotta enemmän.

Reiteillä ja retkeilyrakenteilla ohjataan luonnossa kulkijoita, jotta pohjoisen herkkä tunturiluonto säilyisi mahdollisimman luonnontilaisena. Retkeilijöiden toivotaankin noudattavan Retkietikettiä, näin me kaikki viihdymme luonnossa paremmin.

Luontoon.fi/Retkietiketti

1. Kunnioita luontoa – älä muuta sitä. Pidä lemmikit kytkettynä.
  2. Suosi merkittyjä reittejä ja noudata eri liikkumistapoja koskevia sääntöjä. Tarkista retkikohteesi liikkumisrajoitusalueet ja -ajat.
  3. Leiriydy vain sallituille paikoille. Älä tiskaa tai peseydy suoraan vesistössä. Noudata autiotupien sääntöjä.
  4. Tee tulet vain sallituille paikoille, suosi retkikeitintä. Älä tee tulta metsä- tai ruohikkopalovaroituksen aikana.