Julkaistu 4.4.2019

Kelkkailun tehovalvonta paljasti luvattomuuksia ja yhden rattijuopon

Tehovalvonta kohdistui käsivarren Lappiin, Pyhä–Luoston alueelle, Ylä-Lappiin sekä Kemijärven ja Rovaniemen välille. Käsivarressa valvojat joutuivat sakottamaan useita norjalaisia luvattomasta kelkkailusta. Ylä-Lapissa tavattiin yksi rattijuoppo kelkan sarvista ja yhtä kelkkailijaa sakotettiin kypärättä ajosta.

Maastoliikennelupien lisäksi Metsähallituksen erätarkastajat ja poliisi tarkastivat kalastuslupia sekä useita riekonpyytäjien metsästyslupia.

Ase mukana kelkassa

Enontekiöllä yksi riekonpyytäjä sai sakkoa sekä luvattomasta maastoliikenteestä että aseenkuljetusmääräysten rikkomisesta maastossa. Hänen metsästyslupansa oli kunnossa, mutta maastoliikenteeseen urien ulkopuolella ei ollut maanomistajan lupaa eikä asetta kuljetettu asianmukaisesti.

Metsähallituksen erävalvonta on havainnut monen metsästäjän virheellisesti ajattelevan, että aseen kuljettaminen maastoliikenteessä olisi täysin vapautunut. Asetta voi kuljettaa suojuksessa esimerkiksi jäällä, uralla, majapaikkaan siirryttäessä tai loukkuja tarkastettaessa. Kyseinen metsästäjä kuitenkin kuljetti asetta kelkan mukana metsästystarkoituksessa, eli jalkautui suksille riekonjäljet nähtyään ja oikaisi pyyntiin.

Metsähallituksen laajempi erävalvontaraportti viime vuosista julkaistaan perjantaina 5.4. Erätoimittajapäivillä Hämeenlinnassa.

Ylitarkastaja Juha Ahonen, Metsähallitus, puh. 040 646 4250