Julkaistu 23.7.2021

Kalastusluvat kävivät vähiin Lapissa

Kalastusinnostus jatkuu tänä kesänä. Usealle Metsähallituksen kalastuskohteelle Ylä-Lapissa on kesän lupakiintiö myyty loppuun. Kalastajien kannattaa nyt hankkia lupansa ennen kalastusreissuun lähtöä, ettei paikan päällä odota karvas pettymys.

Kalastusluvat ovat jo kokonaan loppuneet kolmella kohteella ja loppumassa muutamalta muulta kohteelta. Myös joillakin vyöhykkeisiin jaetuilla kohteilla osa vyöhykkeistä on myyty loppuun.

Tälle kesälle loppuunmyydyt kohteet ovat Lätäseno, Näätämöjoki ja Utsjoen erämaan kohde. Lisäksi Ivalojoen kohteen neljännen vyöhykkeen luvat ovat loppuneet. Lutto–Suomujoella kolmas vyöhyke on myyty loppuun. Juutuanjoella Inarissa jo kolmen vyöhykkeen luvat ovat loppuneet ja muutkin pian loppumassa.

Kalastonhoitomaksu  riittää usein luvaksi

Metsähallitus muistuttaa edelleen, että kalastusluvat kannattaa hankkia ennen kuin lähtee kalastusreissulle kauas. Jos halutut kalastusluvat jäävät saamatta, aina voi kalastaa useilla lammilla ja järvillä, kunhan maksaa kalastonhoitomaksun.

Myös Ylä-Lapissa on paljon niin sanottuja seisovia vesistöjä, joissa yhdellä vavalla kalastavalle riittää kalastusluvaksi valtion kalastonhoitomaksu. Tällaiset vedet voi tarkistaa kalastusrajoitus.fi-palvelusta.

Lupamäärissä ei suuria muutoksia

Kalastuslupia on ollut tänä vuonna myytävänä entiseen malliin, eli lupien loppuminen ei johdu tiukentuneista kiintiöistä. Kalastuskohteiden lupakiintiöillä taataan kestävä kalastus.

Kalastuksen suosio on kuitenkin lisääntynyt viime vuodesta alkaen. Lisäksi pohjoisen kalastuslupien kysyntää on hieman lisännyt eteläisten virtavesien liian lämmin vesi, minkä vuoksi Metsähallitus on joutunut keskeyttämään lupamyynnin usealle kohteelle. Erityisesti Etelä- ja Keski-Suomessa vedet ovat olleet kriittisen korkeita lohikaloille. Pohjoisessa kalavedet ovat pysyneet riittävän viileinä.

Lisäksi Metsähallituksen joidenkin Lapin kohteiden kysyntää lienee lisännyt se, ettei Tenolla saa tänä kesänä kalastaa lohta. Metsähallitus ei ole myynyt lainkaan kalastuslupia Tenoon laskeviin Utsjokeen tai Vetsijokeen.