Julkaistu 1.7.2021

Kalastuslupien myynti keskeytetään lämpeneviin koskiin

Metsähallitus keskeyttää kalastuslupien myynnin neljään kalastuskohteeseen, joissa veden lämpötila on noussut lohikalojen kannalta kriittiseksi. Tilannetta tarkkaillaan nyt myös muissa vesistöissä. Lupamyyntiä ei ole samasta syystä vielä koskaan aikaisemmin keskeytetty Metsähallituksen kohteilla.

Lupamyynti keskeytetään perjantaista 2.7. alkaen  seuraavilla kohteilla (eräluvat.fi):

Lupamyynti aloitetaan jälleen, kun vedet viilenevät. Asiasta tiedotetaan seuraavan kerran keskiviikkona 14. heinäkuuta.

Kaikki mainitut kalastuskohteet ovat vaelluskalavesiä, joissa kalastajien pääasiallisena saalislajina on taimen. Koskien vedet ovat lämmenneet 21 asteeseen, osassa jopa 22 asteeseen. Lisäksi tulevaksi viikoksi on luvattu hellettä, joten vedet lämpenevät entisestään.

– Kun kalastaja vapauttaa rauhoitetun kalan, sen selviytyminen väsytyksen jälkeen on äärettömän epävarmaa lämpimässä vedessä. Kaloille aiheutuu pyynnistä ylivoimainen stressi, ylitarkastaja Mika Laakkonen Metsähallituksesta sanoo.

Rauhoitettuja kaloja ovat esimerkiksi alamittaiset tai rasvaevälliset taimenet.

Aiemmin hankitut luvat voi siirtää

Vaikka lupamyynti keskeytetään, jo ostettujen lupia ei peruta. Metsähallituksella ei ole mahdollista yksipuolisesti peruuttaa jo maksettuja lupia ilman luvanhaltijan suostumusta. Kalastajat voivat kuitenkin siirtää lupia myöhäisempään ajankohtaan. Siirrosta ei peritä erillistä maksua ja siirto on tehtävä ennen kalastusluvan kalastusajan alkamista.

Myös muiden vaelluskalavesistöjen virtapaikoissa vesien lämpötilat ovat paikoin korkealla tasolla. Lohikalojen kalastusta suositellaan vältettäväksi, kun veden lämpötila nousee yli 20 asteen.

Helteiden jatkuessa Metsähallitus suosittelee, että kalastus suunnataan lämmintä paremmin sietäviin kalalajeihin, kuten esimerkiksi ahveneen, haukeen ja kuhaan.

Ylitarkastaja Mika Laakkonen, Metsähallitus, 040 589 7559

Eräsuunnittelija Veijo Honkanen, Metsähallitus, 040 571 4397 (Kotalan kosket, Kolima-Keitele, Keihärinkoski)

Erikoissuunnittelija Eetu Karhunen, Metsähallitus, 040 611 7362 (Karvionkoski)

Jo ostettujen lupien siirto: Eräluvat-palvelunumero 020 69 2424 (arkisin kello 9–16).