Julkaistu 9.2.2022

Kalastonhoitomaksut. Innokkaimmat kalastajat ovat idässä ja pohjoisessa

Kalastonhoitomaksuja maksettiin viime vuonna 9,7 miljoonan euron edestä. Maakuntakohtainen vertailu paljastaa, missä asuvat Suomen innokkaimmat kalastajat.

Kalastonhoitomaksu on pakollinen kaikille 18‒64-vuotiaille kalastajille, jotka kalastavat muuten kuin pilkillä, ongella tai silakkalitkalla. Metsähallitus vertaili vuonna 2021 kalastonhoitomaksun suorittaneita maakunnittain ja suhteutti maksajien määrän maakunnan väkilukuun.

Tulos oli selkeä: ahkerimmat maksajat löytyvät Pohjois-Karjalasta (7,28 %), Kainuusta (7,17 %) ja Lapista (7,10 % väestöstä). Myös pohjoispohjalaiset, keskisuomalaiset ja savolaiset paljastuivat suhteellisen innokkaiksi kalastajiksi. Heistä yli viisi prosenttia maksoi kalastonhoitomaksun. Vähiten maksua maksettiin länsirannikolla eli Pohjanmaalla (2,97 %), Etelä-Pohjanmaalla (3,21 %), Satakunnassa (3,66 %).

”Luvut kertovat sekä kalastusinnostuksesta maakunnittain että tunnollisuudesta maksaa lakisääteinen kalastonhoitomaksu. Ihan kaikki eivät vielä maksa, vaikka heidän kuuluisi. Tämä tulee ilmi esimerkiksi Metsähallituksen erävalvontaraportista viime vuodelta. Tarkastetuista kalastajista 5,7 prosentilla oli puutteita kalastusluvissa tai -maksuissa”, erätalousjohtaja Jyrki Tolonen sanoo. Ilman kalastonhoitomaksua kalastavalle henkilölle määrätään rikesakko.

Maakunnallisessa vertailussa ei ole huomioitu ikärakennetta. Jos alueella asuu suhteellisen paljon yli 65-vuotiaita tai alle 18-vuotiaita, kalastajia voi olla enemmän, sillä näiden ikäryhmien ei tarvitse maksaa lakisääteistä kalastonhoitomaksua.

Hieman laskua edellisvuodesta

Vuoden 2021 kalastonhoitomaksuja lunastettiin 270 000 kappaletta, mikä oli 20 000 vähemmän kuin huippuvuonna 2020.

Vuonna 2021 kalastonhoitomaksuja lunastettiin vilkkaasti alkuvuoden aikana aina toukokuuhun asti. Seuraavaan kalastusvuoteen valmistauduttiin myös hyvissä ajoin. Marraskuun alussa myyntiin tullutta vuoden 2022 kalastonhoitomaksua myytiin viime vuoden lopulla yli 10 000 kpl.

Kalastonhoitomaksun voi lunastaa koko kalenterivuodeksi (45 €), viikoksi (15 €) tai vuorokaudeksi (6 €). Kalastonhoitomaksun voi ostaa Metsähallituksen verkkokaupasta osoitteesta www.eraluvat.fi, Eräluvat-sovelluksella, R-kioskeista, palvelunumerosta 020 69 2424 sekä Metsähallituksen luontokeskuksista.

Kalastonhoitomaksut kerää Metsähallitus, joka tilittää varat maa- ja metsätalousministeriölle. Maa- ja metsätalousministeriö ja ELY-keskukset myöntävät varoja kalavesien kestävän käytön ja hoidon suunnitteluun ja toimeenpanoon, kalastuksenvalvontaan, kalastusharrastuksen edistämiseen, kalatalousalan neuvontapalveluihin, kalatalousalueiden toimintaan sekä omistajakorvauksiin.

Kalastonhoitomaksun maksaneiden osuus (%) väestöstä maakunnittain

Pohjois-Karjala 7,28 %
Kainuu 7,17 %
Lappi 7,10 %