Julkaistu 4.4.2024

Huoltokilpailutus viidellä retkikohteella alkoi

Metsähallituksen Luontopalvelut kilpailuttaa retkikohteiden ylläpito-, polttopuu- ja jätehuoltoja useassa erässä vuonna 2024. Maaliskuun lopulla alkoi kilpailutus viidellä retkikohteella. Seuraava kilpailutus on loppukesällä.

Metsähallituksen Luontopalvelut ylläpitää retkikohteita kansallispuistoissa ja muilla valtion luonnonsuojelualueilla. Nyt se on käynnistänyt kilpailutuksen viidellä alueella, joilla on erilaisia retkikohteita. Kilpailutuksessa on mukana kohteiden ylläpito-, polttopuu- ja jätehuoltoa.

Tarjoukset tulee jättää viimeistään maanantaina 29.4. klo 10 mennessä Hilma-järjestelmässä.

Tänä vuonna huoltosopimuksia tehdään erityisen paljon, ja kilpailutuksia toteutetaan kaksi. Molemmissa kilpailutuksissa on useita osa-alueita. Sopimusten pituus vaihtelee alueittain. Toinen kilpailutus on vuorossa arviolta loppukesällä.

Ensimmäinen kilpailutus on käynnistynyt – ostopalvelujen arvo hieman alle puoli miljoonaa

Nyt kilpailutukseen tulleet alueet sijaitsevat Etelä-Suomessa, Kainuun–Koillismaan alueella ja Lapissa. Mukana on muun muassa Itäisen Suomenlahden kansallispuiston polttopuu-, jäte- ja ylläpitohuoltojen hankinta, ja Pohjois-Suomen alueille kilpailutetaan ylläpito- ja jätehuoltoja. Kilpailutuksessa olevien ostopalveluiden arvoksi on arvioitu 480 000 euroa.

Metsähallituksen Luontopalvelujen hoitamien alueiden polttopuu-, jäte- ja ylläpitohuoltojen kilpailutus tehdään osa-alueittain siten, että tarjouksen voi jättää valitsemiinsa osa-alueisiin. Se mahdollistaa myös pienten toimijoiden osallistumisen.

Tiedotteen lopussa on lista alueista sekä linkki hankintailmoitukseen julkisten hankintojen Hilma-järjestelmässä. Aiemmasta tiedotuksesta poiketen Repoveden kansallispuisto ei ole mukana kilpailutuksessa, koska siellä huolto toteutetaan määräaikaisten työntekijöiden avulla

Kilpailutuksen avulla saadaan toimivat retkeilypalvelut

Luonnossa liikkuminen on suomalaisille tärkeä tapa viettää vapaa-aikaa. Viime vuonna esimerkiksi kansallispuistoihin tehtiin 3,6 miljoonaa käyntiä.

– Luontokohteiden huolto on erittäin tärkeä osa retkeilykohteiden houkuttelevuutta. Kansallispuistojen ja muiden Metsähallituksen hoitamien luontokohteiden huollosta yhä suurempi osa ostetaan vastuullisilta sopimuskumppaneilta, summaa hankinnan erityisasiantuntija Olli Vainio Metsähallituksen Luontopalveluista.

Luonnossa liikkuminen vaikuttaa tutkitusti positiivisesti ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. Huoltopalvelujen laadulla onkin suuri merkitys vierailijoiden luontokokemukselle, mutta myös alueen luonnolle.

Sopimuskumppanit tekevät yhdessä Metsähallituksen kanssa merkityksellistä työtä yhteiskunnan ja luonnon hyväksi. Metsähallituksessa arvostammekin sopimuskumppaneissa ympäristönäkökohtien huomioimista, vastuullisuutta, luotettavuutta, toimitusvarmuutta ja korkeaa laatua. Toivomme sopimuskumppanilta myös hyvää yhteistyökykyä, asiakaslähtöisyyttä, avoimuutta ja osaamista vaativissakin maasto-olosuhteissa työskentelyyn.

Kilpailutukseen sisältyvät alueet

• Itäisen Suomenlahden kansallispuisto
  • Hossan kansallispuisto
  • Oulangan kansallispuisto
  • Lemmenjoen kansallispuisto
  • Utsjoki–Kevo.

Hankinnan ilmoitus julkisten hankintojen Hilma-järjestelmässä (www.hankintailmoitukset.fi).

Lisätietoja

Olli Vainio, hankinnan erityisasiantuntija, Metsähallitus, Luontopalvelut, 0400 925 074, etunimi.sukunimi@metsa.fi