Julkaistu 11.2.2021

Hiihtolomien ohjatut Pilkkivapapäivät perutaan

Kaikki alle 18-vuotiaat saavat kalastaa ilmaiseksi Pilkkivapapäivä-kohteilla, mutta ohjattuja tapahtumia ei tänä talvena järjestetä. Tapahtumia ei olisi voitu järjestää turvallisesti kokoontumisrajoitusten mukaisesti.

Pilkkivapapäivä oli tarkoitus järjestää kuudella Metsähallituksen kalastuskohteella. Suomen Vapaa-ajankalastajat oli luvannut jokaiselle kohteelle kalastusohjaajat.

– Haluamme kuitenkin tarjota lapsille ja nuorille mahdollisuuden kalastaa arvokalakohteillamme ilmaiseksi. Kaikki Pilkkivapapäivän kohteet ovat kyseisinä päivinä avoinna alle 18-vuotiaille. Aikuiset tarvitsevat kohteille normaalisti kalastusluvan, ylitarkastaja Mikko Malin Metsähallituksesta sanoo.

Alaikäiset eivät tarvitse erillistä kalastuslupaa, riittää kun on oikealla kohteella oikeana päivänä. Täysi-ikää lähestyvien nuorten kalastajien (15–17 vuotta) kannattaa kuitenkin varata mukaansa henkilöllisyystodistus, jolla iän voi valvojalle osoittaa. Mukana seuraavat täysi-ikäiset voivat hankkia lupansa normaalisti Eräluvat-sovelluksella, -verkkokaupasta tai Eräluvat-palvelunumerosta 020 69 2424, joka on auki arkisin kello 9–16.

Viime vuonna tapahtumaan osallistui 358 lasta perheineen, vaikka tuolloin kaksi kohdetta jouduttiin perumaan heikkojen jäiden vuoksi. Pilkkivapapäivä on kesäloman Vapapäivän sisartapahtuma. Varsinainen Vapapäivä houkuttelee vuosittain kalastuskohteille toista tuhatta lasta.

Pilkkivapapäivän kohteet

Näillä kohteilla saavat alaikäiset kalastaa ilmaiseksi kyseisenä päivänä, vaikka ohjattua tapahtumaa ei järjestetä:

Hämeenlinna, Evo/Niemisjärvet lauantai 27.2.
Salo, Teijo/Matildanjärvi lauantai 27.2.
Yhteyshenkilö: Janne Rautanen, janne.rautanen(a)vapaa-ajankalastaja.fi, 0400 946 968

Mikkelin Valkea keskiviikko 3.3.
Yhteyshenkilö: Janne Tarkiainen, janne.tarkiainen(a)vapaa-ajankalastaja.fi, 044 547 9116

Kinnula, Heikinlampi lauantai 6.3.
Yhteyshenkilö: Juha Ojaharju, juha.ojaharju(a)vapaa-ajankalastaja.fi, 045 113 3050

Kuhmo, Syväjärvi tiistai 9.3. kello 10–15
Sievi, Maasydänjärvi lauantai 13.3.
Yhteyshenkilö: Petter Nissen, petter.nissen(a)vapaa-ajankalastaja.fi, 0500 440 923

Lisätietoja

Viestintäpäällikkö Aku Ahlholm, Metsähallitus, Eräpalvelut, 040 4814890, etunimi.sukunimi@metsa.fi