Julkaistu 20.12.2019

Eräluvat-mobiilisovellus julkaistaan alkuvuodesta

Metsähallituksen lupia voi jatkossa hankkia entistä helpommin, kun Eräluvat-mobiilisovellus julkaistaan. Sovelluksesta voi alkuvaiheessa hankkia Metsähallituksen kalastuslupia, valtakunnallisen uraluvan moottorikelkkailuun sekä Metsähallitus Metsätalous Oy:n luonnontuotelupia. Lisäksi sovelluksessa voi maksaa valtion kalastonhoitomaksun.

Sovelluksen voi aluksi ladata Play-kaupasta Android-käyttöjärjestelmää käyttäville puhelimille. Julkaisu siirtyy aavistuksen suunnitellusta ja tapahtuu näillä näkymin tammikuun aikana. App Storeen, eli iOS-puhelimille, sovellus julkaistaan mahdollisesti pienellä viiveellä.
Julkaisusta tiedotetaan Eräluvat.fi:n uutispalstalla.
Sovelluksen kautta voi ostaa seuraavia lupia:
  • Valtion kalastonhoitomaksu
  • Metsähallituksen vapaluvat, pois lukien tiukasti kiintiöidyt Ylä-Lapin jokikohteet ja Etelä-Suomen koskikohteet
  • Metsähallituksen pyydysluvat
  • Metsähallituksen valtakunnallinen uralupa
  • Metsähallitus Metsätalous Oy:n luonnontuoteluvat
Ennen syksyn 2020 metsästyskautta sovellukseen tullaan lisäämään hirvenmetsästyksen vieraslupa sekä poronhoitoalueen karhulupa. Mahdollisuutta muiden metsästyslupien lisäämiseen selvitetään kevään aikana. Joulukuusilupa lisätään valikoimaan ensi jouluksi.
Sovelluksen lisäksi kalastus- ja uralupia voi entiseen tapaan ostaa Eräluvat-verkkokaupasta (myös luonnontuoteluvat), puhelinpalvelusta 020 69 2424 (arkisin klo 9–16, 0,00 €/min + pvm/mpm) ja paikallisista luvanmyyntipisteistä. Luvan ostaminen on siis jatkossakin mahdollista ilman älypuhelinta.
Tietohallintopäällikkö Jari Haarala, Metsähallitus Eräpalvelut (7.1. jälkeen)
puh. 0206 39 6239, jari.haarala(a)metsa.fi
Luonnontuotelupia koskien:
Maankäyttöpäällikkö Antti Maukonen, Metsähallitus Metsätalous Oy (30.12. jälkeen)
puh. 0206 39 5040, antti.maukonen(a)metsa.fi
Eräluvat-palvelunumero 020 69 2424 (arkisin klo 9–16)