Julkaistu 5.12.2019

Ensimmäiset metsäpeurat vapautettiin Seitsemiseen

Seitsemisen kansallispuistoon vapautettiin marraskuun lopulla seitsemän metsäpeuraa alueella sijaitsevasta totutustarhasta. Lisäksi Lauhanvuoren tarhalta syyskuussa vapautettu metsäpeuratokka sai täydennystä. Tavoitteena on palauttaa metsäpeura entisille asuinsijoilleen läntiseen Suomeen.

Seitsemisen kansallispuiston kupeeseen rakennettiin syksyllä 2017 totutustarha, johon tuotiin eläintarhoissa syntyneitä metsäpeuroja. Tulevien peurasukupolvien perinnöllisen monimuotoisuuden varmistamiseksi tarhaan pyydystettiin myös villejä metsäpeuroja. Ensimmäiset vasat syntyivät totutustarhassa keväällä 2018, ja vuotta myöhemmin jokainen tarhan seitsemästä aikuisesta vaatimesta vasoi.

Totutustarhauksen tarkoituksena on kasvattaa tarhan ympäristöön leimautuneita metsäpeuroja. Niiden toivotaan jäävän elämään lähialueelle vapautuksen jälkeen.

Ensimmäiset Seitsemisen kansallispuistoon vapautetut metsäpeurat 2019. Kuva: Milla Niemi, Metsähallitus.

Nyt metsäpeurojen palautusistutuksessa saavutettiin tärkeä välietappi, kun ensimmäiset metsäpeurat päästiin vapauttamaan Seitsemisessä. Totutustarhasta päästettiin ulos kaksi aikuista vaadinta vasoineen sekä kolme vuonna 2018 syntynyttä hirvasta. Ennen vapautusta vaatimille asennettiin satelliittipannat nukutuksessa. Hirvaille liimattiin selkään pieni GPS-lähetin, joka putoaa seuraavan karvanvaihdon yhteydessä. Eläimet merkittiin värikkäillä korvamerkeillä, joiden perusteella ne voidaan tunnistaa jatkossakin.
Vapautetut metsäpeurat ovat pysytelleet pääosin aivan totutustarhan tuntumassa.

– Toinen vaatimista kävi vasansa kanssa tutkimassa maastoa muutaman kilometrin päässä tarhasta, mutta nekin palasivat retkiltään takaisin muiden metsäpeurojen seuraan, kuvailee projektipäällikkö Sakari Mykrä-Pohja Metsähallituksesta.

Toinen metsäpeurojen totutustarha sijaitsee Lauhanvuoren kansallispuistossa. Ensimmäiset neljä metsäpeuraa vapautettiin Lauhanvuoreen syyskuussa ennen kiima- eli rykimäaikaa, ja toissa päivänä tarhasta vapautettiin kolme metsäpeuraa lisää. Tarkoituksena on vapauttaa talven aikana vielä viisi yksilöä. Vapautetuille metsäpeuroille järjestetään tukiruokintaa maastoon.

Seitsemisen totutustarhaan jäi vapautusten jälkeen 11 metsäpeuraa ja Lauhanvuoren tarhaan 17.
Palautusistutukset ovat osa vuonna 2016 alkanutta, EU-rahoitteista metsäpeuran kannanhoito- ja suojeluhanketta MetsäpeuraLIFE. Hanketta koordinoi Metsähallituksen Eräpalvelut. Totutustarhaus jatkuu vuoteen 2022 saakka. Tavoitteena on, että hankkeen loputtua sekä Seitsemisen että Lauhanvuoren kansallispuiston tuntumassa elää muutaman kymmenen yksilön kokoinen, kasvava metsäpeurakanta.

Projektipäällikkö Sakari Mykrä-Pohja, Metsähallitus
p. 040 631 8527, sakari.mykra-pohja(at)metsa.fi

Kuva: Milla Niemi, Metsähallitus.