Julkaistu 7.5.2020

Ennätysmäärä metsästäjiä haki kausilupaa

Kevään luontoinnostus näyttää tarttuneen myös metsästäjiin. Metsähallituksen kausiluvat kanalinnustukseen olivat kevään haussa suositumpia kuin koskaan. Kausilupaa haki yli 3 000 metsästäjää, mikä oli 25 prosenttia viime vuotta enemmän.

Metsästyslupien suosioon vaikuttanee moni seikka.

– Kanalintukannat ovat olleet kasvussa, metsästyskausi on ollut aiempaa pidempi ja kevään poikkeusolot ovat innostaneet ihmiset luontoharrastusten pariin, ylitarkastaja Ahti Putaala Metsähallituksesta sanoo.

Metsähallituksen kausilupia kanalinnustukseen haetaan aina huhtikuun aikana. Kanalintuluvalla voi metsästää kaikkea pienriistaa.

Vuorokausiluvat myyntiin kesällä

Kanalinnustuksen vuorokausilupien myynti alkaa maanantaina 8. kesäkuuta alkavalla viikolla. Viime vuonna metsästyslupia myytiin yhteensä yli 71 000 kappaletta. Kesäkuussa myyntiin tulee noin 50 prosenttia edellisen vuoden koko lupamäärästä. Lopullinen ensi syksyn lupamäärä ratkaistaan riistalaskentojen jälkeen elokuussa.

Poikkeusolojen vuoksi metsästäjät voivat kesäkuussa vasta varata lupia. Yksi henkilö voi varata yhteensä enintään 21 vuorokausilupaa itselleen ja kavereilleen. Varatut luvat voi maksaa vasta elokuussa, ja ne tulee maksaa 15. elokuuta mennessä. Lunastamatta jääneet, varatut luvat palautuvat luvanmyyntiin.
Vuorokausilupa ei kesäkuun myynnissä makseta heti, koska Metsähallitus seuraa koronaviruspandemian vaikutuksia syksyn metsästykseen.

Lisätietoja
Ylitarkastaja Ahti Putaala, Metsähallitus, Eräpalvelut, 040 827 2574, ahti.putaala(at)metsa.fimetsa.fi