Julkaistu 7.8.2020

24 tunnin lajikartoitusmaraton alkaa Pyhä-Luoston kansallispuistossa

Vuorokauden päästä Pyhä-Luoston luonnosta tiedetään paljon enemmän, sillä tänään puoliltapäivin parikymmentä eliölajieksperttiä hajaantuu kansallispuistoon 24 tunnin lajikartoitusmaratoniin eli Bioblitziin. Kuinka monta lajia pystytään löytämään yhdessä vuorokaudessa? Löydetäänkö jotain mistä ei aiemmin tiedetty?

Ilmakuva, jossa etualalla avosuota, sen takana metsää ja kauempana tuntureita.
Pyhä-Luoston kansallispuisto. Kuva: Esko Viitanen.

Lajikartoitukset ovat perusta kaikelle työlle luonnon hyväksi, ja nyt saadaan Pyhä-Luoston perusta entistä vahvemmaksi. Vaikka Pyhä-Luoston kansallispuiston lajistoa on kartoitettu vuosien varrella, on tuore tieto tarpeen. Puistoon hajaantuu tänään vuorokaudeksi useiden lajiryhmien parhaita tuntijoita, ja kansallispuiston putkilokasveista, sammalista, kääväkkäistä, sienistä ja hyönteisistä saadaan lisää tietoa kertarysäyksellä.

Pyhä-Luoston kartoitusmaraton on osa maailmanlaajuista kartoitustapahtumien ketjua eli Bioblitzejä. Ne ovat saaneet alkunsa Yhdysvalloista ja levinneet National Geographic Societyn kannustamana laajalle. Pyhä-Luoston kansallispuiston Bioblitz on Lapissa lajissaan toinen, ensimmäinen pidettiin viitisen vuotta sitten Pallas-Yllästunturin kansallispuistossa.

Löydetäänkö jotain mistä ei aiemmin tiedetty?

Kansallispuistosta tunnetaan mm. jo satoja eliölajeja, mutta nyt jännitetään, löytyykö jotain mitä ei aiemmin ole siellä tiedetty olevan. Esimerkiksi puiston hyönteisistä tiedetään vähän, mutta kartoitusjoukossa on mukana senkin puolen asiantuntijoita.

Suuri lajimäärä ei kuitenkaan ole se maratonin tärkein päämäärä, vaan saada ajantasaista tietoa alueen luonnon tilasta.

Tuloksia voi seurata paikan päällä tai verkossa

Bioblitzien tarkoitus on myös tuoda esille luonnon suojelemisen tärkeyttä, ja niissä järjestetäänkin yleensä yleisöretkiä. Tänä poikkeuksellisena aikana kartoituksen tuloksiin pääsee tutustumaan turvallisesti Pyhä-Luoston luontokeskus Naavan pihalle rakentuvassa pop up -näyttelyssä tai verkossa Luontotyypit- ja Pyhä-Luoston kansallispuiston Facebook-sivuilla. Parhaita lajikuvia tietoineen julkaistaan myös luontoon.fi-Instagramissa.

Lajitietoa tuotetaan myös alueen luontomatkailuyrittäjille, jotta he voivat kertoa alueen luonnosta ja sen herkkyydestä myös asiakkailleen.

Osa lajeista tarvitsee jälkikäteistä mikroskopointia, joten tarkat tulokset valmistuvat myöhemmin, mutta jo viikonlopun jälkeen ollaan paljon aikaisempaa viisaampia.

Pyhä-Luoston kansallispuiston Bioblitzin järjestää Metsähallituksen Luontopalvelut, ja mukana on asiantuntijoita myös muista asiantuntijaorganisaatioista sekä lajiharrastajia.