Personal

Personalen har deltagit aktivt i utvecklingen av Forststyrelsen.
Personalen deltog under år 2008 i förnyandet av Forststyrelsens verksamhetsstrategi i planeringsgrupper vid de olika enheterna. Förverkligandet av den nya strategin kräver att personalen behärskar nya och befäster befintliga kompetensområden. Bland de gemensamma områdena för kompetensutveckling fanns ledning, kontorsfärdigheter, it-kompetens och chefsarbete.
I enlighet med Forststyrelsens resultatledningsmodell ska de strategiska målen omsättas i praktiken genom årliga resultat- och utvecklingssamtal. I utvärderingen och styrningen av det långsiktiga utvecklingsarbetet används bland annat personalstudier och enkäter om kundnöjdhet.
Rekryteringen som föranleds av åldersstrukturen ökas kontrollerat och man satsade under 2008 därför mer synligt på arbetsintroduktion och mentorprogram. I en etikenkät som utfördes i samband med strategiarbetet uppgav personalen att personer i chefsposition agerar ansvarsfullt och att de själv upplevde sig ha goda möjligheter att agera på ett etiskt riktigt sätt. I enlighet med Forststyrelsens värderingar ansvarar var och en av oss för välbefinnandet och säkerheten i vår arbetsmiljö.
Senast uppdaterad 15.04.2015
Skriv ut