Nainen tuulettaa tunturin huipulla.
Pallas-Yllästunturin kansallispuisto, Taivaskero. Kuva: Vastavalo / Eemeli Peltonen.

Pallas–Ylläs TOBE1 -hankkeen tavoitteena oli nostaa Pallas–Yllästunturin kansallispuistomatkailun tuotteet kansainväliselle huipputasolle sekä monipuolistaa, parantaa ja selkeyttää matkailutuotteita ja puiston käytön kestävyyttä kaikkina vuodenaikoina. Tuotekokonaisuuteen kuuluvat sekä yritykset ja yritysten tuotteet että puiston tuotteet kuten taukopaikat, polut ja luontokeskukset.

Tuloksena kansallispuiston parhaat reitit tuotteistettiin ja kehitettiin Tunturi-Lapin maastopyöräilyreitistöä. Alueen näkyvyyttä ja löydettävyyttä verkossa parannettiin ja tuotettiin markkinointiviestintämateriaalia kansallispuiston ja yhteistyöyrittäjien käyttöön. Lisäksi puistolle hankittiin EUROPARC Sustainable Partner Charter 2 -sertifikaatti, joka ohjaa vastuulliseen matkailuun.

Kansallispuistossa on nyt 13 kierrosta viitoitettu reitin nimellä. Opastusta on lisätty sekä infotauluissa, luontokeskuksissa että verkkosivuilla. Verkossa on tiedot myös esteettömistä palveluista ja lapsiperheille sopivista kohteista. Verkkosivuilla julkaistut suomen- ja englanninkieliset, pdf-muotoiset esitteet voi upottaa osaksi yrittäjien omia verkkopalveluja tai tulostaa asiakkaalle. Kansallispuiston esittelyaineisto on myös kiinaksi. Kolme videota esittelee tunturiluontoa, revontulia ja keskiyön auringon retken. Kansallispuisto esittäytyy nyt myös mm. Kittilän lentokentällä ja Ylläksen laskettelurinteiden gondolihisseissä.

Yhteistyörityksille pidettiin työpajoja näkyvyydestä, vastuullisuudesta ja kestävästä matkailusta sekä laadittiin viestintäohjeet. Yrityksistä on julkaistu palveluluettelo.

Tutustu aineistoihin:

Hanke oli käynnissä keväästä 2018 vuoden 2020 loppuun, ja siihen osallistui 110 kansallispuiston yhteistyöyritystä. Kansallispuisto tapahtumissa kulkee liikuteltava pieni infotupa.

Suomen suosituin kansallispuisto

Pallas–Yllästunturin kansallispuisto on Suomen suosituin kansallispuisto ja luontomatkailukohde. Kansallispuistossa käydään vuosittain yli puoli miljoonaa kertaa ja  puiston lähiympäristön luontomatkailukohteilla yli miljoona kertaa. Kansallispuiston kävijöiden rahankäytön vaikutus paikallistalouteen on reilut 60 milj. euroa vuodessa. Pallas–Yllästunturin kansallispuistolla oli jo entuudestaan Euroopan Kansallispuistoliiton kestävän luontomatkailun kansainvälinen sertifikaatti EUROPARC Charter for Sustainable Tourism 1.

Kansallispuistoon investoidut kehittämisresurssit, -hankkeet ja toimenpiteet ovat parantaneet puiston houkuttelevuutta ja erityisesti kiinnostavuutta kestävän luontomatkailun yritystoimintaympäristönä. Maailmanlaajuisena trendinä kansallispuistomatkailun kiinnostavuus on kohonnut vuosittain. Pallas–Yllästunturin kansallispuistosta on mahdollista kehittyä todellinen kansainvälisen luokan luontomatkailukohde.

Yleensä luontomatkailu- ja kansallispuistohankkeissa kehitetään reittejä ja palveluita joihin yritykset voivat tukeutua, mutta tämän hankkeen tavoitteena oli nostaa jo olemassa olevat ja monipuoliset, yritysten järjestämät tuotteet sekä hankkeen aikana kehittyneet yritystuotteet uudella tavalla esille yhdessä kansallispuiston tuotteiden kanssa – “puiston TOP 10 tuotteet, reitit ja paikat”. Tavoitteina oli, että yritykset ovat tiiviimmässä yhteistyössä kansallispuiston kanssa ja kansallispuistoon tukeutuvat matkailuyritystuotteet muodostetaan omaksi kokonaisuudeksi.

Hankkeen rahoitus, osapuolet ja kesto

Pallas–Ylläs TOBE1 -hanketta rahoitti Euroopan aluekehitysrahasto ”Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020, Suomen rakennerahasto” -ohjelmasta. Päätoteuttaja oli Metsähallituksen Luontopalvelut, kumppaneita olivat yli 80 alueen yrittäjää sekä Kolarin, Kittilän, Muonion ja Enontekiön kunnat. Hankebudjetti oli 550 000 €, josta EU-rahoitus Lapin liiton kautta on 70 %, Luontopalvelujen osuus 10 %, kuntien 10 % ja yritysten 10 %.

Projektipäällikkönä toimi Heidi Siira
Metsähallitus, Lapin Luontopalvelut
heidi.siira(at)metsa.fi

TOBE1-hankkeen tunnukset

Päivitetty viimeksi 21.8.2023